Saturday, August 20, 2011

T.I.G.A P.U.L.U.H E.N.A.M


Sudah seminggu Joey pulang dari Maldives dan kini dia tinggal di salah sebuah rumah baba yang terletak di Singapura. Rumah tersebut dibeli ketika Joey berusia 5 tahun dan rumah tersebut juga ibarat hotel 5 bintang bagi beberapa sahabat baik Joey. Semua tahu ibu hanya mempunyai seorang anak iaitu Joey dan oleh hal yang demikian sahabat baik Joey telah dianggap sebagai anak sendiri.

Cuti masih bersisa akibat daripada masalah kesihatan, Joey hanya duduk bersahaja di ruang tamu. Remote ditekan berulang kali,matanya menatap skrin televisyen tetapi hatinya entah dibawa ke mana. Dia sudah seperti hilang rasa, malas untuk melayan apa jua perkara.

“dah solat?”, tegur USB sebaik sahaja keluar dari biliknya. “emm..”, jawab Joey tanpa memandang USB. Remote diletakkan di atas meja kopi lalu Joey bangun ke dapur untuk menolong Darwish memasak. Darwish salah seorang arkitek di Singapura, dia mula tinggal di rumah Joey selepas dia dijemput oleh ibu. “bilik banyak tapi takde orang”, kata ibu sewaktu mengajak beberapa sahabat-sahabat Joey tinggal bersama.

“masak ape?”, tanya Joey sewaktu melihat Darwish di dapur. Sedang memotong kacang panjang. “paprik..ok tak?”,balas Darwish dengan soalan juga. Joey hanya mengangguk dan menolong Darwish memotong isi ayam.

“Joey,kau ok tak? From your face, I can illustrate your grief. Lama sangat dah aku tak tengok kau ceria macam dulu”,

“aku pernah ke ceria? Bila?”, Joey masih tidak memandang Darwish

“assalamualaikum…wah,bestnya bau. Masak apa ni”, kedengaran suara Lynn dan Qawim. Mereka selalu balik bersama kerana tempat kerja mereka berhampiran. Mereka segera ke dapur, dan melihat Joey dan Darwish sedang memasak.

“ayah su masak? Confirm aku tambah nasi malam ni”, sakat Lynn. Mereka memang lebih suka memanggil Joey dengan panggilan ayah su. Sebab? Joey sendiri kurang pasti.

Lynn seorang remiser, kawan ketika Joey masih kecil. Ketika itu Joey menetap di Jepun kerana ibu Joey berasal dari Jepun. Setelah bekerja barulah mereka berjumpa kembali. Qawim pula seorang jurutera, seorang yang peramah dan sangat pemurah. Dan dia tidak suka dipaksa lebih-lebih lagi soal perhubungan.

“Kono riyū wa urei o obite iru nodesu ka? Itami?”,tegur Lynn sambil melihat muka Joey. Tepat!

“Nani mo nai. Watashi wa daijōbuda yo”,jawab Joey mudah. Dia mengambil isi ayam lalu dibasuh dan dihulurkan kepada Darwish.

“dah-dah,pergi mandi.. bau hangit dah aku rasa ni. Bagi aku dan Joey ruang untuk bernafas ye. Tolong panggilkan USB sekali”,pinta Darwish

“bau kitorang ke bau paprika kau tu hah”, lalu mereka keluar dari ruang dapur. Selang beberapa minit USB datang dengan berbaju tee putih dan berseluar Dockers pendek.

“ape hal?”,tanye USB. “tolong buatkan apa-apa pencuci mulut,boleh?”,ujar Darwish

“what the…ni sifu,awat lak aku yang kena”, sambil tangannya memelukbahu Joey. Joey tersenyum kelat. “sifu la sangat..buat jelah”,kata Joey.

“korang buli aku, tau la bini aku takde…sadis tol”,

“tau la dah kawin,tak payah la buat muka cekadak macam tu. Cepat la,karang ibu balik,bini kau balik kau jugak bangga kan dapat buat satu makanan”,kata Darwish sambil menarik tangan USB.

“ye..ye..buat”, USB hanya menurut.


***  

“korang ni memang takde nama lain ek yang nak sebut? Tak mau aku kacau tak payah nak sebut la!”, bentak Joey. Dia juga tidak tahu kenapa, jika terdengar sahaja nama Alia keluar dari mulut USB atau sesiapa sahaja pasti dia naik angin. Terus dia bangun dari meja makan dan masuk ke bilik,tidak sempat menjamah makanan langsung.

Joey duduk diatas katil mengalahkan anak dara merajuk apabila ibu bapa tidak merestui hubungan cinta pula lagaknya. Sebuah buku dicapai dan dibaca, helaian demi helaian diselak tetapi satu ayat pun tidak melekat. Ketukan pintu menghentikan tangan Joey, “masuk jelah”, ujar Joey. Tidak lama selepas itu Iera masuk sambil menatang dulang yang berisi makanan dan minuman.

“nah makan, tadi tak sempat makan kan..”, kata Iera sambil tersenyum “makan la..”, pujuk Iera lagi ibarat memujuk anak kecil makan ubat.

“jap lagi la”,jawab Joey malas.

“Joey marah sebab kami sebut nama Alia?”, serentak kepala Joey didongak dan melihat Iera. “ok-ok,ak mahu kami sebut nama Alia?”,ujar Iera lagi. Dia seakan sengaja.

“dah la Joey, tak best la macam ni. Nak yang dulu tu,masa mula-mula sampai Maldives. Happy je..suka..”,

“suka akhirnya duka”, Joey mengulang kembali ayat yang pernah dituturkan oleh USB.

“suka yang berpada-pada bahagia tau”, kata Iera. “marah kami ke? Marah semua orang? Dah kurang bercakap dah Joey sekarang. Suara sedap..rugi je”, Iera memancing minat Joey untuk mendengar.

“Joey tak marah sape pun la, cuma malas nak bercakap. Tu je.. just cakap bila perlu and bila ada benda nak cakap”,

“yelah.. Joey pun dah besar. Lagi matang dari Iera, so dah boleh fikir dah. Cuma Iera tak mau Joey macam ni. Hilang seri rumah. Kesian ibu”,

Joey hanya mendengar, nasi diletakkan diatas meja sebelah katil. Kepalanya berat, dia mahu tidur. Sengaja dia membuat mata seakan kuyu dihadapan Iera. Lantas Iera bangun dan hanya tersenyum dan melangkah keluar. Joey melabuhkan kepala ke bantal, laptop ditepi kini dibuka. Yahoo! Messenger dari tadi hanya di invisible, dia segera menaip report mingguan kepada adiknya. Sarat dihati mahu dilepaskan.

Selepas menaip panjang lebar , email itu dihantar. Baru sahaja Joey mahu melelapkan matanya, ketukan di pintu memusnahkan keinginan. Lynn masuk bersama Darwish, Lynn memegang sejambak bunga dan sebakul buah-buahan. Joey hairan.

“ayah su.. sihat dah?”, tanya Lynn lalu bakul buah-buahan dan bunga diletakkan di meja bacaan. “nak Lynn potongkan buah tu? Nak epal ke oren?”,Lynn mengangkat kening. Tetapi tidak dilayan oleh Joey.

Darwish datang ke birai katil lalu betis Joey dipicit, Joey memandang Darwish. Sesekali ada yang memicit ok jugak. Tiba-tiba Lynn datang merangkak ke atas katil dan menyuakan seulas oren ke mulut Joey.

“korang ni sawan ke?”, spontan keluar dari mulut Joey

“ehh Wish, ayah su kita normal la.. mana ade sakitnya”,kata Lynn lantas Darwish meletakkan belakang tangannya ke dahi Joey

“la..aku ingat kau sakit. Yelah kurang bercakap, murung je”, tegur Darwish.

“korang buat macam ni lagi la aku rasa nak mati sekarang jugak! Dah-dah, blah”, marah Joey lantas mereka segera keluar dari bilik dengan mencebik. Joey menarik nafas lega, mata baru sahaja mahu ditutup lantas suara Darwish kedengaran.

“err Joey just nak inform, Qawim balik kampung. Aku pulak kena kursus dalam seminggu lebih jugak la”,jelas Darwish. “emm…”, balas Joey mudah. Lalu bunyi pintu ditutup.


***  

“tu dia online..”, kata Joey kepada USB lantas dia berjalan mahu masuk ke bilik. Laptop USB hanya dibiarkan diatas meja di ruang tamu. Pintu bilik ditutup rapat, Joey segera naik ke atas katil. Laptop dibuka dan Joey sign in Yahoo! Messenger , kelihatan Alia online. Tanganya berat untuk menegur lantas dibiarkan sahaja di tepi.

Bunyi bip menarik perhatian Joey, bunyi dari skype. Qawim invite untuk video call, Joey hanya menekan accept. Kelihatan Qawim tersengih macam kerang busuk.

“kau ape hal?”,tegur Joey tiba-tiba. “dalam banyak-banyak etika ape pasal kau pilih yang tu?”,tanya Qawim kembali

“random”,

“ni haa.. aku nak cakap,lupa pulak aku nak bagitahu kau”, kata Qawim tersekat-sekat. “aku pinjam kau punya lappy tapi lupa pulak nak inform”,

“lappy mane?”,tanya Joey

“yang Dell dan Hp tu..err yang touch screen tu”,








“dua-dua kau rembat?”,tanya Joey sambil kening terangkat.

“yela senang la boleh buat dua kerja terus. Tak payah guna kertas masa nak lukis-lukis ni, kira lukis je kat skrin terus”, jelas Qawim dan memang itulah tujuan Joey membeli laptop tersebut. Kerana minatnya melukis,dicapainya juga laptop tersebut.

“emm yelah, jaga betul-betul. Banyak kerja aku dalam tu”, pesan Joey.

“tak marah? Serious kau tak marah? Ajaib la!!”, jerit Qawim

“sejak bila yang aku baran?”, tanya Joey pelik

“sejak kau tak berapa center.. err ok lah chow..tata”, video call diputuskan.

Joey tersenyum kelat, “aku baran?”, tanya Joey dalam hati.

Dia bangun dari katil, kanvas putih seakan menggoda iman Joey. Lantas Joey bangun dan membancuh warna, dicalitnya warna di dada kanvas. Menghasilkan satu gambaran bahawa dia seakan keliru dengan dirinya. Joey terdiam.

“midlife crisis?”, seakan terdengar seseorang berbisik. Joey terus membancuh warna, berkeping-keping kanvas diconteng. Akhirnya Joey terduduk di kerusi, letih!


*** 

“masya-Allah  budak ni matahari dah terpacak atas kepala tak reti lagi nak bangun”, bebel ibu sambil bantal dipalu ke bontot Joey lagak anak kecil.

“ibu..tak baik tipu. Jam Joey tak bunyik lagi la.. maksudnya tak pukul 5.30 pagi lagi…”, jawab Joey malas.

“Joey..bangun la. Ibu nak bincang ni..”, ibu menarik lengan Joey memaksa untuk Joey duduk. Lantas Joey duduk sambil amta terpejam. “apenye...”

“ibu rasa ibu nak masuk meminang Lynn la, berkenan la ibu dengan dia”,

Terdengar sahaja kata-kata ibu, mata Joey terbuka sebelah. “fikir beratus kali dulu ibu sebelum cakap hal macam tu dengan Lynn tu. Dia tu dah la psiko”, ujar Joey

“eiii...ryuichi!!!!” kata ibu sambil mengetuk kepala Joey *ketuk-ketuk manja.

Ibu..siapa dapat halang? Joey? Baba? Sedangkan atok tidak mampu menghalang, inikan pula orang lain. Ibu..bukan boleh dihalang. Biarkan dia buat, Cuma satu sahaja yang membuatkan orang suka dengan ibu, walau apapun jawapan ibu akan selalu membalas “kau tetap kesayanganku…”.

Ibu..ratu hatiku...selamanya!






1 comment:

Lina Adryana @ CC said...

klu da update.gtau..chow dulu..