Friday, July 29, 2011

D.U.A P.U.L.U.H L.A.P.A.N

“sayang….!!!!!!!!!!!”, lantas Joey terbangun dari tidur. Suara jeritan Sara terngiang-ngiang di telinga.

“astagfirullahalazim...”, kata Joey sambil meraut mukanya.

“mimpi lagi?”, ujar USB yang berda tidak jauh dari Joey.

“emm...”, jawab Joey bersahaja lalu berlalu mengambil wudhuk

“Joey.. kau tu pagi kerja sampai la malam. Hujung minggu pulak duk terperuk dalam mini lab kau tu. Hidup la Joey , hiduplah”,

“kenapa? Kau tengok aku dah mati?”,

“kau ni langsung tak fikir perasaan ibu kan? Joey, arwah Sara dah takde dekat 2 tahun dah. Sedar sikit”,

“diamlah kau!”, jerkah Joey. Dia tidak mahu mendengar apa-apa lagi

“sampai bila kau nak macam ni. Aku nak kawan aku..ni bukan kawan aku. Kau pernah nasihat aku masa tunang aku meninggal. Dah la Joey.. aku tengok kau ni dah macam tak terurus sangat dah. Dengan tido dimeja , berserabai je. Dah la tu Joey, cukuplah..”,

Selepas kematian Sara, Joey tidak lagi mempedulikan hal lain. Yang dia tahu hanya kerja dan jika balik pun dia akan membuat kerjanya. Katil Joey seakan tidak terusik jika USB tidak datang tidur dirumahnya. Jika dahulu Sara akan menelefonnya setiap malam untuk menyuruhnya berhenti membuat kerja dan tidur diatas katil kerana Joey sering kerja lewat malam dan tertido di meja

Joey duduk bersendirian di mini lab miliknya. Bersebelahan dengan bilik tidur, sambil memikirkan kata-kata teman baiknya. “sampai bila aku nak macam ni? Sampai bila aku nak ibu dan babah risau? Sampai bila aku nak bagi kawan-kawan aku sedih? Sampai bila...”, hatinya berkecamuk. Dia serabut tanpa disedari meja yang penuh dengan cecair ditendang, habis semuanya jatuh! Pecah! Berselerak..

“kau pergi ambik wudhuk, solat sekarang.tenangkan sikit jiwa kau tu sebelum aku naik angin!”, suara USB tegas. Joey memandang USB, kelihatan USB sangat marah, matanya tajam memandang Joey. Lalu Joey bangun dan masuk ke bilik mandi untuk membersihkan diri.

Selesai mandi, Joey berdiri dihadapan cermin besar di dalam bilik air. Memandang segenap inci mukanya. Kusam! Lalu dia mencapai shave cream lalu dan pencukur. Sudah lama dia tidak merapikan mukanya. Setelah selesai, dia mengambil pencuci muka dan mencuci mukanya yang kusam. Segar!!

Dia berjalan keluar dari bilik mandi dan mengenakan kain pelikat dan baju tee. Sejadah dihamparkan menghadap kiblat, lalu dia menunaikan solat hajat. Pada sujud yang terakhir, air matanya tidak putus-putus membasahi. Hatinya luluh.. “ aku rindu padaMu ya Allah…”,

Tangan ditadahkan, dia menunduk seakan malu. Seakan Allah S.W.T kini dihadapannya, sedang menatapnya. Joey menundukkan muka, dia lemah.

“ya Allah..ampunkan aku kerana terlalu mengagungkan cinta yang telah kau pinjamkan kepada aku. Sesungguhnya aku hambaMu yang lemah dan alpa. Tunjukkan aku jalan yang benar, permudahkan urusan aku. Rahmatilah hidup mereka yang menyayangi aku dan tempatkan mereka di kalangan mereka yang Kau cintai…”, doa yang tidak putus yang meniti dibibir Joey sebagaimana air mata Joey yang mencurah membasahi telapak tangan.

Joey bangun dan sejadah diletakkan di rak. Dia menuju kearah USB, USB memandang lalu cepat-cepat USB memeluk tubuh Joey.

“sabar Joey… sabar..jangan jatuh,kalau kau jatuh,aku akan tersungkur..”, ucap USB.

“terima kasih sebab ada dengan aku”, balas Joey. Ketukan pintu dari ibu meleraikan pelukan mereka. Joey menatap wajah ibu, pantas dia pergi mendapatkan ibu. Sudah lama wajah itu tidak dikucup. Dia memohon maaf kerana mengabaikan tugas sebagai seorang anak hampir 2 tahun. Babah menepuk bahunya lembut dari belakang, “kami sayang kamu nak..”…

“terima kasih ya Allah kerana hadirkan mereka...”,


*** 

“apesal korang tengok pelik?”, tanya Joey ketika masuk ke pejabat

“ni baru boss kami..!”,

“ada-ada jelah korang.. bodek ler teww..”, lalu Joey masuk ke biliknya. Harum.. segar..sesegar embun pagi. “ Husna, masuk jap”,

Selang beberapa minit , “ya boss..ada ape?”, tanya Husna. “apesal korang panggil boss? Meroyan la anak tekak saya.. ni ha, sape rajin sangat kemas bilik ni?”,

“saya just sapu habuk kat meja je. Yang lain-lain saya tak tahu la, saya tak buat ape-ape”,

“pelik… ok takpelah. Nanti bunga ni, tak payah letak takpe”, pinta Joey. Jika dahulu Sara yang akan selalu menukar bunga di meja Joey ketika dia datang ke pejabat Joey.

“bunga tu pun bukan saya....”, jawab Husna bersungguh-sungguh

“ye..akan saya cuba percaya..”, Joey mencebik. Lalu Husna keluar menyambung tugasnya..

“apa kerja aku nak buat ni?”, tanya Joey kepada dirinya. Lalu nombor ke bilik boss ditekan , “boss..morning.. ape kerja yang ada ni?”, tanya Joey. “Joey???”, panggil boss pelik. Nampak sangat Joey sudah lama tidak masuk pejabat.

“report takde? Kalau takde, u balik rest la Joey. Next week u masuk kerja balik”,

“biar betul ni boss..yahuuu. thanks, bai !”, lalu talian diputuskan. Sekarang syarikat itu seakan “milik mak bapak Joey” , kerana Joey masuk keluar macam hotel. Tetapi rakan sekerjanya seakan tahu yang Joey masih lagi tidak “center”.

Kereta memecut laju membelah jalan raya yang tidak sesak, mahu ke hospital tetapi USB menghantar mesej yang dia berada di pejabat papa.

“masuk Joey..”, kata USB ketika melihat Joey di depan pintu.

“aku lepak sini seminggu boleh. Next week baru masuk kerja”, kata Joey

“wahh..bagus la.kat sini banyak kerja. Kau tolong buat ye…”, ujar USB sambil meletakkan dokumen di hadapan Joey.

Asyik membuat kerja Joey tidak sedar waktu sudah menunjukkan pukul 2 petang. USB bangun untuk pergi ke surau. Selepas 20 minit USB masuk kembali kedalam pejabat.

“menakutkan la sorang pekerja tu, dia tengok aku..seram!”

“sape? Kau kan hensem...”,

“entah nama ape dah, muka macam Cina”,

“owh Iera..”,kata Joey

“kau kenal? Cun gak wehh..”, puji USB.

“kenal tapi lupa dah muka..adik kite tuh.muda sangat..”,

“ahh..lupekan..nanti ada dinner.kau join tak?”,

“kat mana?”,tanya Joey. “pantai...PCB”, balas USB. Joey memandang USB, “tak kot..”, Joey masih belum sedia untuk ke tempat yang banyak kenangan.


***


“November 2010”, kata Joey perlahan, lalu dia memandang calendar di biliknya “Disember 2008”, dia tersenyum. Lalu calendar tersebut diambil dan dironyokkan dan dilemparkan di bakul sampah.

Sudah hampir beberapa bulan Joey memulakan hidupnya yang baru. Kini kisahnya berkisarkan kisah cinta USB bersama Iera. Sungguh “sweet” dan aman. Tanpa ikatan “couple”, bagi USB biarlah bercinta selepas kawin. Joey hanya menurut kerana dia tahu USB ada sebab dan selalunya plan USB berjalan dengan lancarnya.

Bunyi pesanan ringkas dari telefon, “ade hal?aku nak jumpa sekarang.tempat biasa”,              Joey bersiap untuk berjumpa dengan USB. Mungkin ada ada hal penting untuk diberitahu. Segera dia ke kereta dan meuju ke destinasi. Setibanya di destinasi dia mencari USB, kelihatan USB sedang minum di meja belakang sekali.

“woit bro.. ape cer?”,

“ada masalah la..masalah!”, Joey melihat USB seakan serabut.

“apa masalahnya.cite satu..satu…”,

“tak dapat hubungi dia.. entah kemana”,

“parents tak bagi ke? Halangan keluarga?”,

“tak….. Joey boleh tolong aku?”, pinta USB

“kalau aku takde kat sini nanti, kau rajin-rajin la check email. Aku mungkin nak ke satu tempat. Aku akan email kau, aku nak kau tengok-tengokkan adik aku..”,

“adik kau? Kan parents kau ada”,

“adik lain la…tolong eh”,

“tapi kau nak pergi mana?”,tanya Joey inginkan kepastian

“satu tempat yang selamat.. tenangkan diri kot. Akan ada penyelesaian di sana mungkin”,

“ikut kau la USB.. aku tolong”,

“adik? Siapa?...”, Joey bertanya kepada dirinya sendiri... Menarik!




P/S : terlampau banyak skip! nak cepat~


Abg Google baru basuh muka

D.U.A P.U.L.U.H T.U.J.U.H

“ala.. kita pergi la. Kejap pun jadilah. Please...”,

“u ni,bab merayu memang kalah la i. Ok kita pergi nanti”,

“nanti tu bila, lusa ok? “,

“ye ok..lusa...”, Joey mengalah dan sebaliknya bersetuju membawa Sara pergi ke kedai emas untuk menempah satu set barang kemas untuk kakak kepada Sara.

“tak sabarnya...”, kata Sara sambil membuat muka teruja.

Joey mengambil telefon lalu menghubungi USB tetapi tidak berjaya , lalu Joey membuat keputusan untuk menelefon ke hospital.

“Morning.. Boleh tolong sambungkan ke bilik Dr. Haiqal?”,

“maaf encik , Dr.Haiqal dalam dewan bedah. Ada apa-apa pesanan?”,

“owh macam tu, takpelah. Terima kasih.”, lalu talian diputuskan.

Sara entah kemana, mungkin sahaja dia bersama dengan ibu di taman. Lalu Joey mengambil laptopnya untuk mengirimkan “report mingguan” kepada adik angkatnya. Seperti selalunya, adik angkatnya tidak terkecuali. Laptop diambil dan diletakkan di atas paha, seperti kejutan elektrik Joey teringat bebelan Sara kepadanya disaat Joey meletakkan laptop diatas paha. Spontan mesej dihantar ke otak lalu tangan memberi respon dengan mengangkat laptop lalu diletakkan di atas meja kopi.

“tengok apa senyum-senyum ni?”, tegur Sara ketika Joey sedang menaip

“tak de ape la. Hantar khabar kat adik.”, jawab Joey kerana Sara sudah tahu tentang adik angkat Joey itu

“bila nak kenalkan dengan i? Takkan nak tunggu kawin kot..”,

“nantilah..tunggu masa yang sesuai”, kata Joey tanpa memandang Sara

“eiii.. geram tau kalau cakap dengan u. betul USB kata, kalau u tengah buat something untuk adik u..jangan la cakap dengan u, memang u tak layan..”, rajuk Sara

“merajuk ke? Takpe, u merajuk puas-puas dulu.. nanti I pujuk”,

“eii tolonglah. Dari merajuk dengan u, baik I merajuk dengan Ommy dan Oppy tau”,kata Sara. Ommy adalah kucing Parsi milik babah dan Oppy adalah hamster milik ibu.

“u letak level I bawah dari Ommy dan Oppy? Ish memang teruk la u..”, lantas Joey bangun lalu mengejar Sara. Sara yang terkejut lari mendapatkan ibu.
*** 


Panggilan dari papa USB menyuruh Joey datang dengan segera ke pejabat memang membuatkan Joey sedikit kelam kabut pada hari itu. Apa tidaknya, hari itu juga Joey harus menjalankan presentation bagi kajiannya dan Joey harus meyakinkan beberapa pelanggan tentang kajian tersebut. Setelah tamat dan keputusannya juga belum dapat sama ada client mahu mengadakan kontrak ataupun tidak, Joey terus bersiap untuk ke pejabat papa.

“assalamualaikum papa”, ucap Joey setibanya dia di bilik papa

“wasalam..masuk-masuk. Sibuk ke hari ni?”,

“sangat… nak nafas puas-puas pun tak sempat ni”, kata Joey. Lalu Joey menyedari papa melihatnya daripada tadi lagi. “papa tengok ape?”,tanya Joey

“la..kata tak sempat nafas puas-puas..nafas la dulu, papa tunggu ni”,

“papa..ade-ade je.. ok sambung, apa cerita panggil datang ni?”,

“papa nak Joey jadi wakil untuk majlis amal minggu depan. Pergi je dan bila sampai masa penderma dipanggil, Joey naik pentas dan bagi sumbangan la. Boleh?”,

“cop..cop..tak mau lah. Bab tu payah sikit. Kenapa tak suruh je USB? Dia kan doktor dikenali sikit. Joey ni… ape lah sangat”,

“tak de, boleh je nak suruh dia. Tapi Joey kan shareholder, so papa utamakan Joey dulu”,

“takpe-takpe, bagi kat USB. Joey lemah lah bab naik stage.. ade press”, kata Joey untuk melepaskan diri.

“ok la kalau macam tu. Ni dah lunch belum? Moh la kita sama-sama..”,

“belum lagi ni, boleh jugak..”

Joey lega apabila dia terlepas dari sesuatu yang diklasifikasikan sebagai “azab dunia”. Dari di bangku sekolah lagi Joey memang tidak suka naik ke stage, jika ada sahaja majlis penyampaian anugerah , mesti sahaja ada wakil yang mengambilnya untuk Joey. Tetapi jika untuk berpidato, itu tidak menjadi masalah.

“pelik-pelik la kau ni Joey”, kata Joey kepada dirinya sendiri sambil mengikut papa untuk makan tengahhari bersama. Kebetulan memang perut Joey sedang rancak berdendang, dari lagu dondang sayang telah bertukar kepada lagu rock.


*** 

Hari yang dinantikan oleh Sara telah tiba , lalu Joey pergi menjemputnya di rumah. Setibanya di rumah, Joey melihat Sara telah menunggunya di kerusi santai di dalam kawasan rumah. Tidak puas menatap Sara yang mengenakan baju kurung putih dan dihiasi dengan manik-manik berkilat berwarna merah jambu disertakan pula dengan tudung putih bercorak merah jambu abstrak.

“assalamualaikum..”,

“waalaikummusalam.. wah cerianya..”,

“mestilah, tak sabar nak pergi tempah barang kemas untuk kakak ni”,

“ok sebelum tu kita pergi jalan-jalan dulu, petang sikit baru kita pergi kedai emas. Ok?”, cadang Joey

“boleh je.. u, janga  la boros sangat nanti nak kawin takde duit”,

“i tahu..”, lalu Joey memecut laju keretanya untuk ke supermarket di ibu kota.

Hampir 30 minit mereka berjalan-jalan di dalam supermarket tersebut, namun hanya Joey yang berbelanja. Apabila Joey mahu membelikan sesuatu kepada Sara, dia menolaknya.

“laa…kenapa u ni? Beli la something..”, pujuk Joey

“belum ada yang berkenan la.. beg dah ada, kasut dah, baju banyak lagi..”,

“make-up?”, tanya Joey. Lalu Sara memandang Joey , “ada nampak I make-up?”, diratah segenap inci wajah Sara. Kesan bedak alas langsung tidak kelihatan, mascara pun tidak kerana bulu mata Sara sedia lentik dan tebal, pemerah pipi juga tiada. Hanya lip gloss yang menghiasi bibir Sara yang berwarna merah jambu. “urm..ada..lip gloss”,

“so u nak I beli make-up buat ape.. I tak make-up lah u”,

“so jom kita beli lip gloss”, ajak Joey

“eiii…taknak. Ada lagi la kat rumah…u.. jom la,pergi buat barang kemas”,

“itu dalam kepalanya ye.. ok la,jom”, lalu Sara beriringan dengan Joey untuk ke tempat parking kereta. Joey hanya tersenyum mengenangkan gelagat Sara. Sanggup tidak mahu membeli apa-apa kerana mahu cepat-cepat ke kedai emas.

Semasa memandu untuk mencari kedai emas milik bapa saudara USB, Joey memperlahankan kereta kerana dia sudah pening dengan jalan-jalan disini. Sudah dua kali Joey lalu di kawasan yang sama. Setelah hampir 30 minit mencari , Joey akhirnya melihat sign kedai tersebut. Lalu dia memberhentikan kereta diseberang jalan dihadapan kedai tersebut.

“sampai.. jom”,

“ok kejap..ok jom”, kata Sara ketika mencari design yang telah dia reka semalam.

Berjumpa dengan Pak Osman iaitu bapa saudara USB memang tidak salah lagi, rekaan barang kemas yang dihasilkan cukup standing dengan kedai-kedai emas yang dimiliki oleh peniaga berbangsa Cina. Malahan Pak Osman juga boleh dikatakan tukang emas yang akan sering dicari oleh sesiapa sahaja yang mahu membuat barang kemas.

“pakcik.. saya nak pakcik buat yang macam saya lukis ni boleh? Harganya tak kisah berapa, janji cantik”, kata Sara

“boleh..nak pakai cepat ke ni. Kalau tak lambat sikit sebab banyak lagi tempahan ni”, ujar Pak Osman

“takpe, bila-bila pun takpe. Tapi kalau boleh dalam tahun ni la. Dan satu lagi, saya nak tempah satu gelang tangan untuk saya dan satu untuk bayi”,

“bayi? Anak siapa?”, tanya Joey

“diam.. jangan sibuk.ni urusan ibu dan anak”, Sara tersenyum disertai dengan Joey.

Setelah berbincang dan membuat tempahan dengan Pak Osman, Sara dan Joey meminta diri untuk pulang. Semasa berjalan keluar , Pak Osman memanggil Joey kerana anak kunci kereta Joey tertinggal. Lalu Joey menyuruh Sara pergi dahulu dan Joey masuk ke dalam kedai Pak Osman.

“sayang…………..!!!!!!!!!!!”, jeritan Sara yang kuat memaksa kepala Joey berpaling serta merta. Sebuah motor dari belakang cuba meragut beg Sara. Lalu tubuh kecil Sara ditolak, sepantas kilat sebuah kereta dari arah belakang merempuh Sara. Sara terlambung dan terhempap jatuh kira-kira 3 meter dihadapan.

Joey berlari mendapatkan Sara, lalu tubuh kecil itu dirangkul kemas. Sekemas mungkin! Darah membasahi muka Sara dan kepala, darah merah pekat membuak-buak keluar melalui hidung dan mulut Sara.

“sayang.. sabar sayang..tunggu I, I call ambulans”,namun tangan Sara erat memegang Joey. Seakan-akan menahan sakit.

“jangan…pergi…”, suara Sara tersekat. Dia tersenyum memandang Joey. Wajah Joey disentuh.. sejuk!

“pakcik..tolong saya. Call ambulans cepat..cepat pakcik!”, kata Joey kepada Pak Osman.

“jangan risau.. I ok.. I datang balik nanti..”,

“shhh….tunggu. nothing will happen to you..shh…”, tubuh Sara dirangkul seerat mungkin. “ya Allah..tolong aku…”, ujar Joey, air mata membasahi pipi. “u…u…bangun sayang, ambulans sampai tu. U dengar kan..bangun sayang..”, Joey cuba mengejutkan Sara. Namun tiada Sara sudah tiada lagi, Sara sudah jauh meninggalkan Joey. Salah seorang jururawat yang turun dari ambulans dan memeriksa nadi. Joey manarik tangan Sara dari jururawat tersebut , “korang lambat.....”, ujar Joey. Tubuh Sara dipeluk dan dibelai, Joey mengharapkan ini satu mimpi. 

Hanya satu mimpi.............




Thursday, July 28, 2011

D.U.A P.U.L.U.H E.N.A.M

Bulan berganti bulan dan tahu juga telah terganti maka hari yang dinantikan telah hampir tiba. Beberapa jam lagi USB akan sampai dari Amerika , bercuti beberapa bulan di rumah dan menunggu masa untuk dipanggil bertugas.

“pejam celik dah habis kawan kita ni belajar kan”, kata Joey kepada Sara

“yelah..so pejam celik nanti dekat la kan majlis kita?”,

“majlis apa ni?”, Joey angkat kening

“ye la..orang tu dah tak nak kita kan…”,

“owh..tengah nak la ni. Boleh?”, sakat Joey

“tak senonoh....! Ish!!”, jawab Sara geram.

Menunggu di tempat menunggu, kelihatan kelibat keluarga USB. Datang untuk menjemput USB.

“assalamualaikum papa..”,

“wasalam.. lama dah sampai?”,tanya papa

“lama dah.. menunggu dia sampai jelah ni”,

“last Joey jumpa dia,macam mana keadaan dia?”, pada pendapat Joey mungkin papa risau dengan keadaan USB selepas kematian tunangnya.

“dia ok papa. Jangan risau”, senyuman dihadiahkan.

Hampir setengah jam menunggu, kelibat  USB kelihatan. Dengan troli yang penuh dengan bagasi, menuju terus kearah keluarganya dan juga Joey.

“assalamualaikum!”, ucap USB ketika sampai

“wasalam..”, jawab papa. Lalu USB bersalaman dengan semua yang ada disitu

“apa khabar doctor?”, kata Joey lalu pelukan dihadiahkan

“ada-ada je kau ni..”,

“ok jom balik.. Joey,jemput ke rumah. Dinner kat sana”,

“ok.. “,


***  


“sayang!!!!!!!!!!”, suara bingit Sara kedengaran ketika Joey sedang tidur di sofa. Lantas Joey yang terkejut, bangun dari pembaringan.

“u….. maunya janda u ari ni jugak”,

“belum kawin lah..u...”,

“ye...”, jawab Joey malas. Matanya seakan tidak dapat dibuka lagi, mahunya dia menyambung tidur untuk beberapa jam.

“esok weekend kan..jom la jalan-jalan”,

“nak pi mane? Malasnya..”,

“u ni kan..nanti dah ada anak,malas lagi ke?”,

“ada anak lain,I jalan-jalan dengan anak. U duk rumah”,

“cehh!”,

Lalu Sara ke dapur untuk menolong ibu, seperti kebiasaan memang Sara akan datang ke rumah untuk menemani ibu. Walaupun Joey ada dirumah, ibu seperti tidak ada “modal” untuk memulakan bicara. Tetapi jika Sara ada, ada sahaja topik yang ingin dibualkan. “pilih bulu la ibu ni, padahal gred sama je”, getus hati Joey.

Lamunan Joey yang menembusi dinding terbantut takkala Sara keluar membawa sesuatu , lalu Sara duduk diatas sofa berhadapan dengan Joey. “blueberry cheese cake dan jus honeydew!”, detik hati Joey.

“terima kasih...”, baru sahaja Joey ingin mengambil kek tersebut, Sara dengan pantasnya mengambil kek lalu digunakan sudu kecil untuk menyuapkan kek tersebut. Joey melihat gelagat Sara sambil tersenyum kecil, kemudian Sara mengambil jus lalu dihirupnya. “mak aihh...mana untuk aku ni?”, kata Joey dalam hati

“u nak? Ambik sendiri kat dapur. Rajinkan diri angkat bontot tu pemalas...”, kata Sara

“wahh macam mana u tahu ni i pemalas? U membela ekk?”, kata-kata Joey hanya dibalas dengan jelingan dan kemudian Sara mencebik. Sungguh menggelikan hati, lalu Joey bangun untuk mengambil angin di tepi kolam.

Suasana petang yang redup, seredup mata Joey. Badannya begitu sakit sekali,bagaikan urat-urat membelit di seluruh saraf. Kerusi urut pun tidak boleh membantunya disaat ini. Sedang Joey sedang menggeliat membetulkan urat-urat yang belum degil, USB menelefonnya.

“buat ape tu?”, tanya USB. “takde buat ape pun,ambik angin petang. Taknak datang ke?”,
tanya Joey kepada USB ketika di talian.

“ada hal ke? Tengok la macam mana. Rajin aku sampai la. Ada nak pesan ape-ape ke?”,

“boleh pesan ke ni?”, tanya Joey girang

“emmm..jangan lebih-lebih pulak”,

“belikan aku durian belanda boleh? Kau cari la mana-mana. Kalau nak datang tu,jangan la buat-buat lupa pulak ole-ole dari Amerika”,

“yelah..yelah..ok la,aku nak mandi. See u!”, talian diputuskan.

Joey duduk menyandar di kerusi malas berhadapan dengan kolam renang. Tubuhnya rasa tidak selesa sekali.

“sayang… “, panggil Sara. Joey tidak menyahut malahan tidak pula dipandang. Matanya tertutup rapat. Serapat mungkin untuk menahan rasa sakit yang mencucuk-cucuk. Tiba-tiba terasa titikan air dimukanya. Lalu Joey membuka mata, tangan Sara betul-betul berada di hadapannya.

“u... i sakit badan la. Jap la nak rest jap”,

“sakit katne? Nak I urutkan?”,

“tak pe lah..”, Joey menolak pelawaan Sara. Bukan dia tidak mahu tetapi, haram tetap haram.

“ok.. tu kek dan jus. Saje je tadi..sorry ok”,

“tak layan…”, kata Joey sambil menyanyi perlahan

“jual mahal!”, lalu Sara berlalu masuk ke dalam rumah.

Selepas Isya’ USB sampai ke rumah Joey dengan membawa beberapa biji durian belanda dan juga ole-ole dari Amerika.

“lamanya tak datang sini. Tapi takde ape yang berubah pun”,

“tahu-tahu la ibu tu.. satu konsep akan kekal 5 tahun. So mana ada d├ęcor pun rumah ni”, balas Joey

“ada ape yang penting selain barang pesanan kau tu Joey?”, tanya USB

“urut aku.. seriously sakit sangat badan aku ni”, pinta Joey kerana dia tahu USB handal dalam urutan.

“urutan batin ke ape?”,

“ehh..badan la!”,

“jom la..”, panggil USB. “kemana?”,tanya Joey hairan

“takkan kau nak aku urut kat sini. Nak bukak baju depan Sara?”,

“takpe ke?”, ujar Joey kepada Sara.

“kalau I tergoda?”,tanya Sara kembali. “malam ni kita kawin. Lepas diurut”, lalu Joey mengerdipkan matanya.

“kalau kau nak kawin malam ni, baik tak payah aku urut. Biar Sara je urut..cepat lah”, lalu Joey membontoti USB masuk kedalam bilik.


*** 

Dua bulan berlalu, hari ini genap seminggu USB bertugas di salah sebuah hospital pakar di ibu kota. Jodohnya dengan USB masih panjang kerana USB ditempatkan di hospital pakar di negeri Kelantan.

Jam menunjukkan waktu makan tengah hari, lalu Joey meletakkan keretanya di hadapan hospital tersebut untuk mengajak USB makan bersamanya. Lalu Joey ke kaunter pertanyaan.

“tumpang tanya, Dr..U....”,

“doktor mana?”, tanya seorang jururawat berbangsa Cina

“Dr. Haiqal ada tak?”,

“ada, dia baru saja lepas rawat pesakit. Bilik dia hujung sekali”,kata jururawat tersebut ramah

“boleh masuk ke?”,

“boleh..dia free sekarang”,

“ok terima kasih”,lalu Joey berlalu pergi ke bilik USB

“assalamualaikum”,

“waalaikumusalam..”, jawab USB lalu mengankat kepala memandang Joey

“masuk-masuk..nak pergi makan ke?”,

“ye la,jom la. Tadi aku hampir-hampir sebut Dr. USB..kalau la aku sebut USB, mau subuh tak jumpa doctor tu”, kata-kata Joey disambut ketawa oleh USB.

USB, panggilan tersebut muncul kerana teman baiknya ibarat Usb yang menyambungkan ikatan dan mempunyai kuasa membuat keputusan untuk Joey. Tanpa USB, sudah tentu Joey terkapai-kapai pada ketika dahulu.

“kita makan kat Renaissance boleh? Nak jumpa papa la”, tanya USB

“mana-mana pun takpe.aku ok je”,

Sedang asyik memandu, Sara menghubungi Joey , “u kat mana? Lambatnya.. kata nak lunch sama-sama”, Joey memandang USB. Lalu USB menganggukkan kepala tanda faham. Kereta meluncur laju untuk menjemput si puteri…




p/s: tangan + otak kejang.. kenangan bermain dimata tanpa datangnya idea untuk dihurai  dengan perkataan.




Dr.Google

Tuesday, July 26, 2011

D.U.A P.U.L.U.H L.I.M.A

Hampir setengah jam menunggu di hadapan bangunan pejabat Sara, kelibat Sara tidak juga kelihatan. Lantas Joey keluar dari kereta dan menuju ke bangunan yang gah dihadapannya, kakinya dilangkahkan masuk kedalam lif dan butang bernombor 5 ditekan.

Sampai sahaja di pejabat Sara, Joey segera menuju kea rah seorang lelaki untuk bertanyakan hal Sara. Kelihatan lelaki tersebut sedang bercakap di telefon dengan seseorang dalam keadaan marah. Selepas lelaki tersebut selesai bercakap , Joey terus pergi kearahnya.

“assalamualaikum, tumpang tanya Sara dah keluar ke? Bilik dia yang mana satu ye?”,

Tanpa memandang muka Joey, lelaki tersebut menjawab “wasalam..entah pegi menyundal kat ne. cari la sendiri!”,

Joey terkesima dengan ayat lelaki itu, “kecik besar..kecik besar je aku tengok mamat ni”, getus hati Joey. Tidak lama kemudian Sara datang kearah Joey.

“Cik Sara, ni ade orang cari”, kata lelaki tersebut

“thanks Ali, ni tunang saya. Jom sayang, sorry ada hal tadi”, Sara berjalan mendahului Joey.

“bhai.. lain kali cakap dengan orang tu pakai adab. Kalau ada 10 client datang, konfirm kau kena buang bhai”, kata Joey sambil memandang tajam wajah lelaki tersebut. “satu lagi,jangan campur urusan personal dengan kerja. Tambahan sket untuk kau bhai..ayat kau tu cam ... ahh dah la,buang masa aku cakap ngn kau. GBU bhai!”, kata Joey sambil berlalu pergi dan melambai tangan. Wajah lelaki tadi kelihatan sedikit pucat.

“kenapa tu u? dia cakap apa kat u?”, tanya Sara

“takde apelah..lapar ni.. jom”, senyuman diberikan

Setelah selesai makan, Sara mengajak Joey menemaninya ke butik ibu. Katanya ada sesuatu untuk dibeli.

“u.. nanti I tinggal u kat butik. U balik rumah I dengan ibu ok? I nak jumpa kawan, boleh?”,

“boleh..boleh..ngee..”,

“awat wat muka bajet comel?”,

“eleh..dah memang comel pun..”, kata Sara

“ye? Bertuahnya i..kan u?”, pertanyaan Joey dibalas dengan jelingan tajam dari Sara. Joey tergelak kecil.

Sampai sahaja di butik ibu, Joey terus meninggalkan Sara untuk berjumpa dengan kawannya dan balik ke rumah.


*** 

“assalamualaikum..morning.bangun!!!!!”, Sara mengejut Joey melalui panggilan diawal pagi.

“shhh..turunkan sikit volume tu sayang.. bingit la..”,

“eii..jawab la salam!”,

“waalaikummusalam w.b.t …”,

“bagus! Bakal suami sape la ni. Bangun la u .. datang ambil i boleh? Nak pergi kerja dengan u”,

“rasanya tak boleh la u. I kena pergi Kuala Krai jap lagi , u pergi dengan cab or kawan u jelah. Petang nanti i ambik u ok..”, pinta Joey

“alaaaaaaaaaa.......”,

“u.....”,

“ape?!”,

“jangan la tarik muncung panjang sangat..”,

“kenapa? Tak boleh?”,

“boleh..tapi gerammm...grrr”, Joey ketawa kecil

“ok jumpa petang nanti,pastikan datang ye.bye!”, talian diputuskan..

“merajuk ke tu???”,tanya Joey dalam hati. Lantas dia bangun dan segera ke bilik air untuk mandi dan menunaikan solat Subuh dan e pejabat.

------- 

Jam menunjukkan pukul 5 petang, Joey turun ke tempat parking kereta untuk menjemput Sara. Janjinya akan sedaya upaya dilunasi , tidak mahu pula si puteri merajuk. Hanya bikin kerja Joey susah jika membuat masalah dengan si puteri. Walaupun tunangnya itu tidak banyak kerenah dan sangat memahami, Joey juga faham bahawa tunangnya itu juga manusia biasa yang perlukan perhatian dan kasih sayang dari seseorang yang bakal bergelar suaminya.

“u.. I kat bawah ni. Turun la”, sabaik sahaja sampai Joey terus menelefon Sara.

“ok kejap..kejap je..tunggu ek”, talian diputuskan.

Sementara menunggu Sara turun, Joey mendengar lagu nasyid dari IKIM. Tempat duduk pemandu diturunkan sedikit, letih menyelinap ke segenap ruang tubuh Joey. Matanya sudah lali, 1..2..3... pejam..rapat!

Dalam tidur, Joey menghidu bau .. satu bau yang sangat lembut, bukan perfume.. mahu sahaja dia mencari bau tersebut, tetapi matanya malas untuk dibuka.

“u… mengantuk lagi? Meh I la drive”,

lantas Joey cepat-cepat membuka matanya, “ ibu!!!! Sape nih?!”,

“u! tunang sendiri pun tak kenal ke? Sampai hati...”,

“u...bertudung?”,

“ngeee... ok tak? Sesuai?”,

“erm... bukan sesuai..tapi”,

“tapi..tapi ape? Tak cantik ek?”,

“superb babe! Superb.. tercantik..terayu..ter...arghhh perfect!!!!”, kata Joey spontan dengan mata yang terpaku di wajah Sara. “Cantik...sangat cantik”, detik Joey dalam hati.

Sepanjang perjalan ke rumah, Joey curi-curi memandang Sara. Tidak puas matanya menatap wajah Sara. Ini adalah kali pertama melihat Sara bertudung semenjak mengenali Sara di bangku sekolah.

“u..hari ni hari apa dah?”, tiba-tiba Sara menanyakan Joey soalan.

“hari Isnin u..awat? ada temu janji?”,

“owh hari Isnin..takdelah”,

Setiba Joey di dalam rumah, ibu sibuk memasak di dapur. Luar dari kebiasaan kerana pada hari itu, lauk terlebih banyak pula. Selalunya ibu akan menyediakan 3 juadah sahaja. “mentang-mentang la menantu nak balik makan..hurm..”, kata hati Joey.

Ada beberapa dokumen harus disemak, lalu Joey membuat kerjanya di ruang tamu. Sambil menunggu ibu memasak dan Sara menyalin pakaian , lebih elok Joey menyiapkan tugasnya. Malam nanti bolehlah dia tidur awal.

“abang Joey ku sayang...jangan letak laptop atas paha..”, kata Sara sambil menarik laptop Joey

“laa..sat la.ish! kenapenye?”,

“i ada terbaca satu artikel ni. Katanya jika lelaki meletakkan laptop atas paha, nanti kesuburan sperma terjejas la.. kesian i nanti..”,

“owh..ekk? sayang jugak u kat sperma i ni yek”, kata Joey diiringi gelak

“sayang u lah! Tak senonoh!!!!”,

“malu konon..”, Joey mengerdipkan matanya.

Sedang mereka sedang bergurau senda, tiba-tiba kedengaran dari belakang suara ibu dan babah…

“Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan kamu..Allah selamatkan menantu kami Sara… Allah selamatkan kamu..”, pelukan diberikan kepada Sara dari ibu. Wajah Sara dikucup. Dan beberapa kotak hadiah dihulurkan.

“masya-Allah..aku lupa!”, getus hati Joey. Sara memandang Joey , “thanks u.. for the surprise party for me. Walaupun just family u, I suka”, kata Sara.

“erm..thanks kat ibu dan babah la. Sebenarnya I memang lupa yang hari ni ulang tahun u..sorry..”,

“ish takpe la.. tak penting pun kan”,

“tak la..penting. patut la u ubah diri u hari ni.cantik.. sayang,semoga hidupmu diberkati dan diredhai selalu ok. Nak hadiah tak?”,

“nak..ngeee”, =D

“tunggu kawin..”,

“ish teruk..”, muncung dipanjangkan sedepa.

“jom..makan dulu baru nak gaduh ke,berbaik ke”, sakat ibu.

“esok malam ada buat kenduri kesyukuran untuk Sara. So datang awal sikit esok ok”, kata babah.

“babah..susah-susah je..”, jawab Sara seakan sebak

“la..susah apa. U kan baby I jugak..kan u?”, sekali lagi Sara mencebik dan menghadiahkan jelingan kepada Joey.

“jangan jelling lama-lama u..panahan asmara tu…”, kata Joey dan diiringi ketawa kecil dari babah dan ibu.

“ya Allah..jika hidup lebih baik untuknya maka panjangkan umurnya ya Allah..tetapi jika hidup ini hanya membuatkan dirinya bertambah susah maka jemputlah dia menghadap-Mu ya Allah..kerana aku tidak sanggup melihat dia menderita didunia ini…”, …..



pinjam dari bini Abg Google

Thursday, July 21, 2011

D.U.A P.U.L.U.H E.M.P.A.T

Jari jemari yang kejang perlu direnggangkan kembali, lalu laptop dibuka dan dokumen berkaitan dicari. Entah terselit dimana dokumen tersebut, apapun kerjanya harus disiapkan segera dan dihantar. Orang atasan sudah mula “buka mulut”.

“bila penerbit nak?”,tanya ibu

“minggu depan..”,

“tu la,kan dah stress. Dah-dah la buat kerja luar tu , fokus satu kerja je”, tegur ibu kerana selain daripada kerja yang pertama Joey juga seorang penulis buku.

“cari rezeki lebih ibu….dah-dah ibu diam…relax je”, sambil Joey mencebik

Matanya kembali menatap skrin laptop, bebelan ibu tidak dilayan. Telinga dipekakkan seketika, untuk menyiapkan kerjanya, mood harus stabil dan idea harus ada. Sedang asyik menulis panggilan dari USb mencuri tumpuan..

“waalaikummusalam..”,jawab Joey

“Joey… tunang aku meninggal. Kemalangan balik dari kuliah lepas Jumaat”,

“masya-Allah…innalillah..takziah. kau ok?”,

“alhamdulillah…aku akan bertolak ke Jordan. Jenazah kebumi kat sana”,

“kau perlu aku kat sana?”,

“tak perlu..Cuma aku perlukan kau kat Amerika. Temankan aku..”,

Joey sebak mendengar suara USB yang kian “mendung”, tinggal setahun lagi USB akan tamat belajar dan berkahwin. Joey pasrah…

“Joey,aku letak dulu. Panjang umur jumpa lagi… “, talian diputuskan.

“ehh…”,ucap Joey tetapi USB telah memutuskan talian. Joey memahami apa yang USB rasa pada ketika ini. Dia membiarkan USB lalu dia menghubungi Sara..

“assalamualaikum. Buat apa?”,

“waalaikummusalam.. rest je. Kenapa?”,

“minggu depan kita ke Amerika”,

“what?but why?”, tanya Sara. Lalu Joey menceritakan hal yang terjadi

*** 
Sampai sahaja di lapangan terbang DMWC , kelibat USB dicari. Anak mata meliar mencari ke seluruh ruang menunggu. Sara berada di belakang sambil menarik beg , ibu tidak dapat ikut kerana babah balik ke rumah pada minggu ini.

“assalamualaikum”, tegur satu suara dari belakang

Joey memalingkan badan dan melihat sesusuk tubuh yang amat disayanginya. USB! Berjambang macam tidak terurus. Lantas pelukan diberikan untuk sahabat baiknya.

“waalaikummusalam..”, diucapkan ke telinga USB, air mata bercucuran.

Sepanjang perjalanan dari lapangan terbang hingga ke rumah sewanya, USB kurang bercakap. Joey fahami begitu juga Sara, tetapi USB sedaya upaya menceriakan dirinya tetapi itu dapat dihidu oleh Joey.

Sampai sahaja di rumah, USB menunjukkan bilik kepada Sara dan Joey duduk sebilik dengan USB. Joey meminta cuti selama dua minggu untuk menemani USB.

“kau tak nak balik Malaysia? Tenangkan fikiran”,tanya Joey sewaktu mereka baring di tilam memandang langit yang terbentang luas ketika lepak di loteng.

“aku nak habiskan study, sikit je lagi. Lepas tu baru aku balik”,

“parents kau tahu pasal ni?”, Joey sekadar bertanya untuk memecah kesunyian malam. “tahu cuma tak dapat datang ke sini. Mereka ziarah parents arwah kat sana je”, jawab USB.

“parents dia tak datang masa kebumi?”, tanya Joey pelik

“datang..lepas kebumi terus balik”, lalu USB kembali diam. Diam seribu bahasa…

“kau jangan macam ni. Kawan aku kuat, kau kena terus hidup. Yang pergi biarkan”,

“aku harap dia syahid..”,

“insya-Allah…”,kata Joey.

*** 

Sepanjang berada di Amerika, Joey serba sedikit mengubah cara USB dan juga diri USB. Bagi Joey, USB bukan seorang lelaki yang kusut masai, berjambang , tak terurus. Joey mahu USB yang lama, yang ceria dan aktif.

Hari berganti hari, USB mula menunjukkan perubahan. Kini kelas tidak lagi diponteng malah sudah mula bangun malam untuk Tahajjud dan revision.

“ni la kawan aku..waa rindu”, tubuh USB dipeluk kemas sambil Joey ketawa dan disambung dengan ketawa kecil dari USB

“hidup kena teruskan. Dia pun mesti nak aku berjaya”,

“welcome home bro...”, bahu USB ditepuk lembut.

“haa…dah2..breakfast mai. Makan dulu baru study ye”, Sara menyapa lembut sambil menghidangkan sarapan pagi.

“lepas ni korang nak kemana? Aku ada kelas”,

“takpe, kami nak round-round dulu then balik masak untuk kau.”,

“jangan notty-notty kat rumah aku sudah”,

“agak-agak la..kalau aku macam tu,dah lama aku “ngap” budak tu”, kata-kata Joey disambut dengan gelakkan dari USB.

Sementara menunggu Sara bersiap, Joey hanya duduk di kerusi dan menunggu Sara. “mak aihh..lama betul”, kata Joey dalam hati. Tidak lama kemudian Sara keluar dan menatap mukanya di cermin dinding.

“lawa dah..pecah cermin tu nanti. Dah jom”,

“jangan marah....”, kata Sara sambil tersenyum

‘tak marah...sayang la”,

“u.. i nak tanya ni”,

“apa”, Joey pelik. Dalam banyak-banyak masa, ketika ini juga timbul idea untuk Sara menanyakan soalan.

“erm... u akan jadi down macam USB jugak ke kalau i pun takde nanti?”,

“u nak kemana?”, tanya Joey

“erm…..”, belum sempat Sara menghabiskan ayat Joey mencelah. “takyah mengarut, dah jom”.



Google mali..

Tuesday, July 12, 2011

D.U.A P.U.L.U.H T.I.G.A

“ u wajar tak I beli rumah kat sini? Or u nanti nak pindah jugak kerja kat lain?”, tanya Sara kepada Joey.

“apesal ayat skema je. Lupa awak kan budak skema dulu..”, Joey ketawa

“eii, rumah la..rumah.. skema lak”,

“jangan la marah, I ni kan cita-cita la ni kan..nak kerja kat negara orang la. Tapi ok je kalau u nak beli rumah. Investment yang berbaloi dan asset kekal.”,

“kerja overseas? Nak tinggal I sorang-sorang sini? Eii teruk betul dia ni”,

“I angkut u sekali lah”,

Nampaknya Sara sudah mula membuat perangcangan masa hadapan fikir Joey semasa sedang memandu untuk menghantar Sara ke tempat kerja.

“u esok i kena gerak awal, kalau u nak pergi dengan i , 6.45 pagi kita gerak”, kata Joey kepada Sara.

“awalnya.. kereta i kawan i ambik. Memang u kena hantar i la. Punch card pukul 8 pagi, pergi 6.45 pagi..alaa..hurm ok lah”, kata Sara ketika hendak turun kereta.

“ok Assalamualaikum”, lalu Joey berlalu untuk ke pejabat

Pagi ini Joey harus ke syarikat papa USB kerana ada beberapa hal yang perlu dibuat. Walaupun Joey seorang saintis tetapi dia ada membuat beberapa bisnes dan merupakan shareholder kepada syarikat papa USB.

“morning papa, assalamualaikum”, ucap Joey ketika masuk ke bilik papa

“waalaikummussalam.. payah betul nak jumpa. Sibuk sangat ke?”,

“ada la sikit papa. Ada apa nak jumpa ni?”,

“nah dokumen ni, ambik balik baca. Baru sign. Papa nak kerjasama dengan syarikat yang tercatat dalam tu, so kena mintak persetujuan ahli lembaga pengarah dulu”,

“laa.. Joey ikut je papa. Lagipun setakat shareholder je”,

“shareholder tu yang penting. Iera masuk pejabat papa sekejap, sebelum tu ambilkan dokumen rumah anak yatim Selangor”, kata papa kepada pembantunya.

Papa memang membahasakan dirinya papa kepada semua pekerja, dia amat lemah lembut tetapi pantang dicabar. Tidak sampai 5 minit seorang gadis yang dipanggil Iera masuk ke pejabat papa.

“ini dokumennye papa”, sambil meletakkan dokumen tersebut diatas meja.

“ok terima kasih. Kenalkan Joey salah seorang shareholder”, kata papa. Joey memandang gadis tersebut, dia hanya senyum dan menganggukkan kepala. Tidak seperti gadis lain yang dikenalinya, cepat sahaja tangan dihulurkan. Joey tidak menghulurkan tangan kerana dia teringat apa yang dibacanya di dalam buku, seorang lelaki harus menunggu wanita menghulurkan tangan untuk bersalam dahulu. Jika wanita tersebut tidak menghulurkan maka pandang dan senyum tanda kita memahami situasi tersebut.

“Islamik barangkali”, getus hati Joey ketika melihat gadis bernama Iera. Pemakaiannya menampakkan dirinya berkaliber tetapi masih feminine dan menutup aurat.

“ni Iera pembantu papa, gantikan Eja. Cuti bersalin, 2 bulan lagi baru masuk”, kata papa ketika Joey memandang Iera. Lalu Iera meminta diri untuk keluar untuk meneruskan pekerjaannya.

“muaalaf ke papa?”, tanya Joey kepada papa kerana muka Iera tidak seperti Melayu

“not pure Malay la tapi muslim dari asal”,

“cantik..”,

“tengok la siapa pilih”,

“ai papa, jangan menggatal. Bagitahu mama baru padan muka. Buat jadi menantu la”,

“Joey rasa umur dia berapa tu?”,

“dia tu..tengok gaya macam 20an”,

“18 ye.. pemakaian yang menampakkan dia jauh lebih matang dari usia. Pekerja yang bagus dan jujur”, puji papa kepada Iera.

*** 

Hujung minggu hanya dihabiskan dengan berehat dirumah. Lenguh badan tak terkata, terasa urat-urat menjerit minta diurut. Kerusi urut tidak memberi kepuasan kepada Joey, mahu ke rumah Pak Da yang merupakan tukang urut lelaki pula jauh. Hanya Pak Da yang boleh mengurutnya kerana Joey akan meremang apabila orang lain menyentuhnya untuk diurut. Isteri? Itu lain pula ceritanya..

“chakk!”,

“ish!”, Joey geram kerana Sara tiba-tiba mengejutkannya dari belakang.

“terkejut pakcik? Nah tengok ni i bawa apa”,

“puding .... yummy, lapar la pula rasa”,

“ish jangan la sentuh macam tu. Jap i letak dalam pinggan”, kata Sara ketika Joey mahu mencubit sedikit puding tersebut. Lalu Sara berlalu ke dapur untuk menghidangkan puding tersebut. Tidak lama selepas itu Sara datang bersama air minuman, ibu membontoti Sara dari belakang.

“perfect! Nikmat betul kena layan macam ni”, Joey bangun dari kerusi malas dan duduk di ruang santai bersebelahan kolam.

“u..ni detail pasal rumah yang i nak beli tu”,

“wow.. nice choice. Banglo 2 tingkat setengah , dengan laman luas.. harga?”,

“RM300k but bila dah tengok and cakap-cakap dengan tuan rumah dia bagi RM280k, rumah sekali dengan tanah. Area bandar pulak tu, I dah tengok rumah tu cantik sangat! amacam?”,

“not bad.. tak dapat dah harga ni dalam masa 2 or 3 tahun lagi. Harga akan naik..”,

“boleh la ni?”,

“boleh. Nak I tolong?”,

“owh tak payah… ni asset I so I urus. Yang harta sepencarian tu cerita bab lain”,

“bagus la dah ada plan macam ni”, celah ibu sambil melihat plan rumah

“bila nak confirmkan ni?”, tanya Joey

“A.S.A.P “,

“i nak ikut”, pinta Joey.

***

Joey terpaksa ke Cameron Highlands untuk menghadiri seminar selama 3 hari 2 malam. Oleh kerana cuti tahunan Sara masih banyak, Sara memohon cuti untuk mengikuti Joey ke sana. Sampai sahaja di sana Joey menempah 2 bilik bersebelahan di Hotel Rossa Pasadena. Sara kelihatan sangat gembira kerana Joey membenarkannya untuk pergi dan juga atas kebenaran ibu dan babah. Cuma ibu berpesan supaya menjaga batas walaupun mereka telah bertunang.

“nanti nak turun makan or nak makan kat bilik?”, tanya Sara ketika mereka masuk ke bilik. Oleh kerana bilik mereka bersebelahan maka pintu penghubung antara bilik mereka dibuka dan dikunci oleh Sara ketika hendak tidur.

“I letih la drive tadi. U tempah n u hidang nanti siap call i. nak tidur kejap”, jawab Joey dengan muka keletihan.

Selepas Joey menukar pakaian, Joey meletakkan kepala di bantal. Tidak lama kemudian Joey terlena kerana terlampau letih. Dia tidak membenarkan Sara memandu kerana jalan berliku-liku.

“adeih.. lapar la pulak. Pukul berapa dah ni”, sambil mengesat matanya. Lalu dia membuka pintu penghubung antara biliknya dengan bilik Sara. Tidak ada kelibat Sara disitu, bilik Sara hanya diterangi oleh lampu tidur. Joey mencari Sara sambil melihat kiranya makanan yang ditempah sudah siap.

Joey terdengar pancuran air dari bilik mandi tetapi tidak pula terdengar bunyi suara Sara. Pintu bilik air tidak ditutup rapat, melalui celah daun pintu Joey melihat Sara sedang berendam di dalam tub. Tidak lama kemudian Sara bangun untuk membersihkan diri dari buih-buih sabun. Hanya memakai kain basahan yang sedikit jarang! Joey berundur dan duduk di sofa, jantingnya berdegup kencang. Sekencang lajunya larian si kuda, dia terpana dengan sesusuk tubuh itu.

Tidak lama kemudian Sara keluar dari bilik air dengan hanya memakai tuala. Joey bangun dan merapati Sara, rambut Sara diusap lembut kemudian jari Joey menyentuh lembut leher Sara. Joey merapati tubuh Sara, dan kini nafas mereka bersatu. Joey dapat merasakan nafas Sara, lekuk tubuh Sara dan juga degupan jantung Sara. sedikit demi sedikit bibir Joey mendekati leher Sara.. Sara kaku tanpa berkata apa.

“solat...pukul berapa dah ni”, suara Sara dengan pitching yang tinggi membingitkan suasana. Disertai dengan paluan dengan bantal di badan Joey.

“ish.. baru je nak mula!”, kata Joey sambil tersenyum dan kesal dengan mimpinya tadi.

“mula apa? Hah? Mula ape...”, dihempuknya lagi badan Joey dengan bantal

“takde apa. Lapar...”,

“pergi solat, i dah tempah makanan. 30 minit lagi sampai.. sempat la u mandi”,

“u dah mandi?”,

“dah...”, kata Sara

“patut la wangi...”, kata Joey sambil membuat aksi sedang mencium bau

“cepat!!!”,

“yeye….keluar la dulu. Ke nak tengok I salin baju?”, usik Joey

“takde makna..”, lalu Sara berlalu pergi dan menutup pintu.

Seusai solat Maghrib, Joey ke bilik Sara untuk mengisi perut. Kerana pada pukul 9 malam nanti seminar akan bermula.

“lapar....”,

“ye.. jom makan.sini..sini”, panggil Sara

“bestnya..”, sambil menyuapkan makanan ke dalam mulut.

“doa…..”, kata Sara dengan wajah numb

“ngee...ok”, Joey membaca doa makan dan diaminnkan oleh Sara.

Selepas makan Joey bersiap untuk ke dewan, “u,kunci la pintu tengah ni. I balik lambat sikit. U jangan merayau pulak, duduk dalam bilik dan rest je”, kata Joey

“kunci nanti u balik la”,

“kunci terus la,nanti i balik i call untuk inform i ada dalam bilik. I pergi dulu. Pintu ditutup”, Joey terus ke dewan kerana tidak mahu terlewat.

***  

Permintaan Sara untuk ke ladang bunga di tanah tinggi harus dipenuhi, oleh itu selepas seminar tamat pada pagi itu dan akan disambung pula pada sebelah malam, Joey mengambil masa untuk membawa Sara keluar melihat keindahan ciptaan Allah. Dari ladang strawberi ke ladang bunga. Sara hanya membeli barang untuk dibawa balik ke bilik. Untuk dibawa pulang, Joey berjanji untuk pergi semula ketika hari terakhir mereka disana iaitu dua hari lagi.

“kak, kasi strawberi 3 kotak”,

“ok siap..”, kakak di tempat pembungkusan strawberi memberikan 3 kotak strawberi kepada Joey.

“nak cecah coklat.. mana ekk coklat tu?”, tanya Sara

“kat dalam tu.. jom”, Joey menemani Sara masuk ke ruang dalam kedai tersebut.

“ok dah, i nak bayar. U tunggu kat luar ok”, lalu Sara mengambil kotak ditangan Joey dan Joey menunggu Sara di luar kedai.

“Joey?”,tegur seorang perempuan

“Saf…hey..”, kenalan sewaktu belajar dahulu. Safiyya tetapi Joey hanya memanggilnya Saf.

“buat apa kat sini?”, tanya Saf

“ada seminar.. u?”,

“I datang release tension je dengan sepupu-sepupu i.ha tu pun diorang”, sambil menunjuk kearah beberapa orang perempuan. “u duduk kat mana kat sini?”,

“kat Pasadena”, Joey hanya menyebut Pasadena kerana disana terdapat beberapa Hotel Rossa Pasadena

“ehh i pula sewa apartment tepi Hotel tu jugak. Tapi u duduk tu hotel mana satu?”, tanya Saf

“sayang.. jom. Siap dah”, tiba-tiba Sara muncul

“dah? Ok, nak kemana pulak?”,

“siapa tu?”, tanya Saf

“sorry lupa kenalkan, ni Sara. Tunang i. Sayang ni Safiyya, kawan masa kat Uni”, Sara berjabat tangan dengan Saf

“dah bertunang...”, kata Saf

“ok la Saf, kitorang gerak dulu. Takut Sara penat pulak round lama-lama. Jumpa lagi la nanti ye”, Joey berjalan seiringan dengan Sara menuju ke kereta.

“sayang, kemana lagi kita ni?”,

“ladang teh boleh?”, tanya Sara

“as u wish baby..”, senyum Joey terukir. Apa sahaja pinta Sara akan dituruti asalkan Sara bahagia disisinya. 





Sunday, July 10, 2011

D.U.A P.U.L.U.H .D.U.A


“masuk hospital mana? Bila?!”, tanya Joey cemas ketika Lucy menghubunginya dan memberitahu bahawa Sara telah dimasukkan ke hospital.

“KBMC. Semalam.. Joey sorry I tak..”, belum sempat Lucy menghabiskan kata-kata Joey telah mematikan talian dan segera bergegas ke hospital.

“Husna, cakap kat boss yang saya ada hal kecemasan. Semua meeting dan appointment untuk hari ni batal”, lalu Joey segera berlalu meninggalkan pembantu peribadinya.

Sepanjang perjalanan ke hospital, Joey tidak focus. Banyak kali juga Joey hampir-hampir melanggar belakang kereta di hadapan. Apa telah berlaku kepada Sara? Terukkah dia? Cedera dimana? Semuanya berlegar-legar di fikiran Joey. Sampai sahaja di hospital Joey bergegas masuk dan dia melihat Lucy sedang menunggunya di ruang menunggu. Lalu Lucy bangun dan menunjukkan bilik Sara. Selepas Joey masuk, Lucy meminta diri untuk pulang kerana dia perlu ke pejabat untuk meluluskan cuti Sara.

“What’s going on honey?”, tanya Joey lembut. Dia duduk ditepi Sara. Sara kelihatan lemah dan terdapat kesan calar di mukanya.

“tak kerja? Sorry menyusahkan. Jangan bagitau ibu...”, jawab Sara

“ kerja tapi skip lah. Apa jadi ni?”,

“ I geram dengan Robert. Semalam I ikut dia dari belakang, dia masuk kelab malam. Keluar je dah mabuk-mabuk , dah la ada sorang girl gedik sebelah dia. Ape lagi I pergi la nak marah, dia masuk kereta then terus chow. Masa tu le kereta dia terlanggar I “, jelas Sara

“apa kena dengan u ni hah?! Apa u kisah sangat pasal mamat tu? Biar jelah dia. Kalau u rasa Lucy tu baik, dia boleh cari lelaki yang lagi baik la. Just forget him!”,

“u marah i?”, lantas Sara menarik selimutnya dan menutup mukanya. Joey terdengar bunyi esakkan.

“tak.. i tak marah. I sayang sebab tu i tegur”,

“tu bukan tegur. Tu marah!”,

“kalau i yang buat macam tu kat u, u marah tak? I bukan apa, u lebih penting dari hal dunia yang lain. I nak jaga u , so u kena Bantu I untuk jaga u”, Joey menarik selimut yang menutup muka Sara. Kelihatan wajah Sara yang merah dan menahan tangisan. Sara terus menukar posisi pembaringan, lalu Joey dibelakangkannya. “ish merajuk pulak..”, kata Joey dalam hati.

“balik lah.. I nak gaduh sehari dengan u”,

“erkkk! Ada jugak macam tu???”,

“balik la….”,

“ye.. I balik. Jaga diri, nanti makan ubat tu. Assalamualaikum”,

“waalaikummussalam... eiiiii!!!”,

“kenapa?!”,

“jangan pergi la.. duduk!”,

“tadi suruh pergi.......”, Joey pelik. Mana satu betul.. lalu Joey mengambil majalah dan duduk di sofa dihadapan katil.

***

Sudah dua hari Sara keluar dari wad, kini Sara masih lagi bercuti. Oleh kerana prihatin, ibu menyuruh Sara untuk tinggal bersamanya. Dengan cara itu bolehlah ibu menjaga Sara, sedikit sebanyak boleh mengurangkan kesunyian ibu.

“erm.. ibu. Sara nak mandi tu. Ibu tolonglah, takkan Joey pulak”, Joey meminta tolong ibunya untuk membantu Sara. Dia segan untuk menyiapkan Sara, sedangkan tangan Sara tidak pernah disentuh inikan pula mahu memandikan Sara. Setakat mencuci luka, Joey mampu melakukannya.

Sementara ibu menyiapkan Sara, Joey turun ke dapur untuk menyediakan juadah untuk makan malam. Joey menggunakan sepenuhnya kepakaran memasak dan menyediakan juadah ala kadar tetapi berkhasiat untuk Sara. Selepas siap, Joey memanggil ibu dan Sara untuk turun makan. Oleh kerana tangan kanan Sara terseliuh maka Joey dengan rela hati menyuapkan makanan untuk Sara.

“nak guna sudu ke tangan?”, tanya Joey kepada Sara

“mana-mana pun takpe. Bukan saya nak gigit pun jari awak tu”,

“sudu la, takut mati pulak selera awk kalau saya guna tangan”,

“ikut awak lah, tangan awak tu kalah tangan perempuan”, perli Sara.

Setelah siap menjamu selera Joey membantu ibu mengamas dapur manakala Sara pula dibiarkan berehat di tepi kolam renang.

“tuan puteri... ni susu. Kasi tulang tu cepat baik”,

“kenyang lagi tuan putera.... mana awak dapat fakta yang kata susu boleh cepatkan tangan saya ni sembuh?”,

“fakta logik akal..”, kata-kata Joey disambut oleh tawa kecil Sara.

“baju kat bilik tu yang mana nak basuh letak tepi. Nanti saya ambil”,

“awak! Segan la.. eii. Nanti saya buat sendiri la”,

“awak kan sakit..”,

“setakat basuh dengan mesin tu OKU pun boleh lah..”, Sara ketawa lagi. Joey senang melihat Sara ceria sebegitu. Terasa segala beban kerja hilang untuk seketika. Lirikan mata Sara, hidungnya yang kecil tetapi mancung ditambah pula dengan seri lesung pipit membuatkan Joey terpana dengan keindahan ciptaan Allah.

“tengok ape?”,tanya Sara

“lesung pipit awak.. pinjam sat boleh?”,

“ni bukan lesung pipit, ni lesung batu!”, kata Sara sambil menggosok lesung pipit di pipinya dengan jari.

***

Sudah hampir seminggu Joey menghabiskan cuti tahunan untuk menemani Sara di rumah. Sekarang tibalah masa untuk Joey menghadap kembali kerja-kerja yang bertimbun. Begitu juga dengan Sara, tangan Sara sudah kembali pulih.

“tuan.. pagi ni tuan ada meeting dengan En. Razman dari Desa Maju dan petang ni meeting dengan Cik Sara”,

“dengan Sara pun awak masukkan dalam list jugak Husna?”,

“kan tuan pesan suruh saya take note. Tuan kan pelupa..”,

“amboi Husna.. ok, nanti ada apa-apa lagi awak inform ye..”,

“tuan, coffee or tea?”,

“erm........ awak bagi saya air jarang, letak lemon dan letak 3 ketul ais”,

“ehh tuan, ais pun kena kira ekk?”,

“eii banyak pulak soalnya. Nak buat tak? Karang saya buat sendiri”,

“ok..ok.. saya pergi buat”, kata Husna sambil ketawa. Joey memang bersikap sebegitu dengan teman sekerjanya semenjak Joey bertukar menjadi Joey yang baru. Kalau diingatkan dahulu, teman sekerjanya takut untuk bercakap dengan Joey kerana mereka berpendapat bahawa Joey sombong dan anak emas bos.

Deringan telefon membantutkan niat Joey untuk menghirup air yang telah dihantar oleh Husna sebentar tadi. Panggilan dari Sara , “ ada ape pulak kali ni?”, tanya Joey dalam hati.

“assalamualaikum.....”,

“waalaikummusalam..”, jawab Joey

“banyak kerja? Ingat ye u ada temu janji dengan i hari ni. Buat apa tu?”,

“mengalahkan client pulak u ni. Baru nak minum Lemon Ice tapi u kacau”,

“pagi-pagi Lemon Ice? Sarapan belum, nanti sakit pulak perut”,

“dah.. makan roti canai dengan kawan tadi. Nak cakap tu je?”,

“ye tau la tak bagi i kacau. Uhh! Bye!”, talian dimatikan

“lah...marajuk lagi..”, keluh Joey. Segera Joey bangun dan ke meja Husna. Husna sedang asyik memakai eye liner. Tidak sedar kehadiran Joey disitu.

“oii cik adik. Lawa dah, pecah cermin tu duk tenung lama-lama”,

“oii cik adik kau adik!!”, Husna melatah membuatkan Joey ketawa terbahak-bahak.

“cepat la make-up tu….”,

“siap tuan. Ada ape tuan?”,

“call Florist ni, tempah bunga ni and hantar kat sini. Kat kad pulak tulis macam ni”, kata Joey sambil menunjukkan stick note dengan jarinya.

***  

Jam menunjukkan pukul 3.55 petang , Joey bergegas ke tempat thumb print untuk keluar dan menjemput Sara kerana hari ini Joey kerja separuh hari. Joey memecut untuk menjemput tuan puteri kesayangannya itu, entah apa pula reaksi Sara kerana Joey terlewat untuk mengambilnya. Dari jauh kelihatan Sara berdiri di hadapan bangunan pejabatnya. “adoii.. muncung sedepa dah. Masak kau Joey”, kata Joey dalam hati.

“maaf terlambat tuan puteri.. patik terleka duk buat kerja tadi”, kata Joey ketika Sara masuk ke dalam kereta.

“thanks bunga dan coklat tu.. cantik…sedap.. so I dah maafkan la untuk kesalahan u pagi tadi. Tapi kesalahan sekarang ni tak maaf lagi”,

“coklat... Husna, pandai jugak kau ni”, kata Joey dalam hati. “sorry la,sorry ekk... sorry”, kata Joey sambil membuat muka bajet comel.

“tengoklah macam mana…”, Sara menurunkan sedikit tempat duduk. Kelihatan dia sangat penat. Sejenak selepas itu Sara tertido.

“drive nak kemana la aku ni”, kata Joey kepada dirinya..”pantai..”, seolah-olah ada satu lagi suara berkata-kata. Lalu Joey terus menukar haluannya dan terus ke pantai.

Sampai sahaja dipantai dia tidak mengejutkan Sara, dia hanya membiarkan Sara berehat di dalam kereta. Joey mengambil tempat di bawah pokok sambil memetik lembut tali-tali gitar... “my baby you.. are the reason i could fly...... ur the reason i feel so alive..”, “ahh nak nyanyi pun lirik tunggang terbalik.. kan best kalau USB ada..”, Joey bercakap sendirian.

“ouch!!!”, kedengaran suara Sara dari dalam kereta. Joey cepat-cepat bangun dan mendapatkan Sara.

“kenapa sayang?!”, tanya Joey cemas.

“sakit….perut…senggugut!”,

“owhh..ok..ok..kejap”, Joey membuka bonet kereta dan mengambil tuala. Lalu air panas yang tersedia di dalam bonet di tuang kedalam bekas. Joey membasahkan tuala tersebut dengan air panas dan dikeringkan sedikit.

“nah,tuam kat situ.. try kot-kot jadi”, tuala tersebut diberikan kepada Sara. Sara mengambil dan meletakkan di tempat tersebut. Hampir dua tiga kali juga proses yang sama berulang sehingga Sara tidak lagi sakit.

“thanks… pandai jugak u ni kan”, kata Sara ketika berjalan keluar dari kereta

“so? I dimaafkan?”,

“ermm.. I lapar la..”, Sara mengenyitkan mata.

“tau dah.. jom..”,

Hari-hari Joey tidak lekang dengan rajuk dan ragam Sara. Itulah pengikat dan kerana sabar Sara jugalah Joey berubah sedemikian rupa.

“terima kasih Ya Allah kerana hadiahkan aku seorang wanita sebegini. Dengan izin-Mu izinkan dia mendampingiku”, ucap Joey dalam hati.