Monday, February 28, 2011

L.A.P.A.N

sedar mahupun tidak perjalanan Joey di peringkat A-Level hampir sampai ke kemuncak.beberapa minggu lagi mereka akan menghadapi peperiksaan final. hubungan antara Joey dan Ila begitu akrab sejak makan malam pada malam itu.

"terpisah la lepas ni awak dengan saya.awak ke bidang biotek yang langsung saya tak minat dan saya pula ke arah kejuruteraan yang awak tak minat",kata Ila

"terpisah jarak,bukan terpisah nyawa Ila.apa susah,guna la teknologi yang ada",

"kita masih lagi kawan kan kalau apa-apa jadi?",tanya Ila

"sure!",dilemparkan senyuman kepada Ila

"rugi masa je korang ni,study dah?exam dekat da woo",kedengaran suara USB dari belakang.

"nak chow dah pun ni,ko dah study blm?",soal Ila

"amboi,dengan aku ni kasar je cakap.kalau dengan Joey,lembut.....",

***

"lepas awak semua final,akan ada makan malam. so saya nak awak inform kepada student supaya jangan bagitahu ibubapa yang selepas exam boleh terus balik.balik keesokkan harinya."

"bayaran macam mana?",tanya Joey kepada gurunya

"ditanggung semuanya.datang duduk,makan je",

"bagus dah macam ni..saya pasti semua akan join la puan.takde pape dah?kalau takde,saya mintak diri dulu",

"tu jelah kot.good luck for your final exam",

"thanks puan",lalu dia berlalu meninggalkan gurunya.

Joey mencari USB untuk meminta USB memaklumkan kepada para pelajar.

"mesti kat kelas ni....",lalu dia menuju ke kelas. sedang dalam perjalanan ke kelas,dia melalui kelas Ila. lantas dia mendengar perbualan..

"tibe-tibe je ni berubah,kenape?",tanya Ila kepada seorang lagi pelajar

"saya ke awak yang berubah?sejak berkawan dengan Joey,saya awak tak pedulikan",

"mane ada sayang...lepas final ni takde dah la.jangan macam ni k",pujuk Ila

"apa motif u sebenarnya?i pelik la.u tahu kan i sayang u",lalu pipi Ila diusap.tangan Ila ditarik dan Ila berada di dalam pelukan individu tersebut.

"mummy i la,suruh i kawan dengan Joey.u tahu kan baba Joey tu orang berniaga.senang la papa i nak dapat tender.mummy i yang beria-ria,papa relax je.u jangan risau la sayang,i takde perasaan pun kat Joey tu.kan i dah ada u...",dikucup bibir individu tersebut dengan penuh kelembutan.

Joey terkesima,niat untuk mencari USB dimatikan.dia terus berlari kearah tangga,tanpa sedar dia terlanggar tong sampah.

"hey Joey!",teriak Ila

"anggap tak ade ape-ape,saya tak nampak ape-ape,dan tak tahu ape-ape",Joey terus menuruni anak tangga.badannya berpeluh seperti baru sahaja melihat aktiviti paranormal.dia terus ke bilik..

"pucat je ni,ok ke?",tanya USB

Joey menceritakan hal tadi kepada USB,dia tidak mahu menyimpan didalam benak fikiran.air muka USB berubah seakan tidak percaya tetapi dia berlagak tenang untuk menenangkan sahabatnya.

"tak payah fikir dah,fokus exam nanti.boleh janji dengan aku?ni masa depan kita",

"ok,aku janji!",lalu Joey segera ke bilik air untuk mandi dan menunaikan solat Asar.

***

peperiksaan akhir berjalan dengan lancar.Joey berpuas hati dengan tahap persediaannya.dia tidak sabar untuk balik berjumpa keluarganya esok.

"malam ni jadi ke dinner?dah beli hadiah?budak-budak ni kata ada pertukaran hadiah kan?",soal USB

"jadi la,hadiah semua beres.tunggu nak bagi je.cuma kau punya hadiah,aku tak bagi malam ni.kau punya nanti kat rumah",

"hadiah aku takpe,lagipun bahagian kau pun aku nak bagi kat rumah.sebab hadiah tu memang kat rumah pun",

"comel.....",

"eiiiii....",USB memang pantang mendengar perkataan itu sejak dahulu lagi.

***

dewan hotel dihiasi dengan begitu cantik dan mewah.bagaikan ada satu majlis yang sangat penting.

"ni baru best wei..",kata Joey sambil mengambil tempat duduk.USB pula sedang khusyuk membaca atucara majlis.

"ada lucky draw la..hurmm..aku sah dah tak dapat.memang jarang aku lucky,lebih-lebih lagi duduk sebelah kau",usik USB

"yelah.....",

acara-acara yang diadakan sungguh menghiburkan.ditambah pula dengan makanan yang istimewa yang menambahkan selera makannya.

"dipersilakan Joey untuk membuat persembahan",

Joey yang sedang makan terus tersedak,hal ini memang diluar jangkaannya.dia langsung tidak membuat apa-apa persediaan untuk persembahan.

"USB,macam mana ni......",

"pro la bro,gi je.buat la ape pun.aku bagi sokongn kat bawah ni"

"pro ape?prosak?",lalu Joey pergi kearah pentas dengan yakin. tiba diatas pentas,Joey meminta gitar daripada pengerusi majlis.lantas lagu "Kau Ada" hasil ciptaan Joey sendiri ketika di sekolah menengah dimainkan.USB tersenyum mengimbas kenangan lalu...

setelah selesai menyanyikan lagu,kelihatan seorang pelajar perempuan bangun dan meminta izin dari pengerusi majlis untuk berduet dengan Joey.dua buah lagu dipilih, Sway dan Perhaps.lagu Sway dinyanyikan seterusnya disambung dengan lagu Perhaps - Cake..

You won’t admit you love me.
And so how am I ever to know?
You only tell me
Perhaps, perhaps, perhaps.

A million times I ask you,
And then I ask you over again.
You only answer
Perhaps, perhaps, perhaps.

If you can’t make your mind up,
We’ll never get started.
And I don’t wanna wind up
Being parted, broken-hearted.
So if you really love me,
Say yes.
But if you don’t, dear, confess.
And please don’t tell me
Perhaps, perhaps, perhaps.

If you can’t make your mind up,
We’ll never get started.
And I don’t wanna wind up
Being parted, broken-hearted.
So if you really love me,
Say yes.
But if you don’t, dear, confess.
And please don’t tell me
Perhaps, perhaps, perhaps,
Perhaps, perhaps, perhaps,
Perhaps, perhaps, perhaps.

setelah habis,tiba-tiba kedengaran nyanyian dari pelajar tersebut tanpa musik

"So if you really love me.....say YES!!!",

Joey yang terkesima dan kaget terkejut kerana mendengar bunyi yang kuat lantas...

"Yes!",terpacul keluar dari mulutnya...

"owh damn!",getus hatinya.

sorakan dan teriakan dari para pelajar dalam dewan.Joey gugup dan menuruni tangga.dia terus ke tempat duduk dan mendapatkan USB

"weh,ape hal ni?",

"aku tak tahu,aku tak sengaja la....!",jawab Joey. riuh suara teman-temannya,Joey bertambah malu.

setelah setengah jam,sesi lucky draw dan tukar hadiah diadakan.dia memberikan hadiah ke semua teman-temannya.

"hey Joey,thanks....",gelak Misha kuat.dia merupakan pelajar yang berduet dengan Joey tadi.

"jahat la kau.main-main.."

"mana ada aku main-main.jangan curang,kau aku punya dah.tunggu aku...",Misha berlalu dengan kerdipan mata.

"Joey,aku mintak maaf.sebenarnya...",

"dah la Ila,aku oke je.nah hadiah untuk kau",dia terus berlalu.

sesungguhnya Joey bukan marah kerana Ila rapat semata0mata kerana bisnes,tetapi Joey hanya geli kerana melihat Ila dan pasangannya.ternyata..disangkakan perempuan tulen rupanya lesbian.


credit to Ms.Google

No comments:

Daisypath Anniversary tickers