Sunday, February 6, 2011

D.U.A

"perkenalkan Iesya.dia merupakan ketua yang akan menguruskan semua kumpulan-kumpulan debat." , lantas senyuman Iesya disambut mesra oleh Joey. hati Joey berdegup kencang takkala memandang wajah Iesya, gadis yang selalu diintai setiap pagi.terasa kaku seluruh badan apabila apa yang selama ini diharap,muncul didepan mata. lamunan harus berhenti segera,lantas dia membontoti gurunya ke satu sudut di dalam dewan tersebut. "bukankah kita tuan rumah,kenapa ketua diberikan kepada pelajar sekolah lain? kita ada badan wakil pelajar, lembaga disiplin pelajar.mereka boleh buat benda tu",katanya kepada guru lelaki yang ditugaskan mengawal aktiviti semasa pertandingan debat nanti.hatinya cukup tidak senang dengan tindakan guru tersebut yang dianggap tidak berbincang dahulu. " sepatutnya tugas tersebut diberikan kepada awak.tapi mana awak pergi semalam?",suara guru itu lembut tetapi ditekankan lalu guru itu berlalu mendapatkan teman-temannya. mata Joey liar mencari kelibat Iesya,apabila ternampak dia segera mendekati gadis itu."peluang harus diambil!",getus hatinya.

***

pada malam tersebut Iesya telah membuat pengumuman bahawa satu perjumpaan akan diadakan.usai solat isya' berjemaah,Joey terus ke dewan.dia mahu menjadi orang terawal sampai kerana ingin berjumpa dengan Iesya. "ok malam ni saya nak buat kamu semua buat cabutan sekolah yang akan mulakan dahulu persembahan",suaranya yang lantang membuatkan pelajar-pelajar yang sedang bercakap segera memberikan tumpuan."err.. sebelum tu boleh tak kita buat benda lain dulu? kalau boleh saya nak awak lantik seorang pelajar menjadi penolong awak.so,awak tak kelam kabut" , tiba-tiba Joey bersuara. "so,siapa yang layak untuk diangkat sebagai ketua?",tanya Iesya sambil mengangkat keningnya. lantas Joey bangun, "saya rasa saya yang paling layak. kerana,saya pengawas di sekolah ni.sebarang penangguhan kelas harus dimohon kepada Hal Ehwal Pelajar. jadi saya boleh uruskan,selain tu barang-barang untuk latihan juga saya tahu mana nak dapatkan. so cik Iesya,saya rasa jawatan tu akan saya sandang.setuju?", Iesya tidak menjawab. "diam tanda setuju,so thanks!" balas Joey kepada Iesya.


setelah selesai proses cabutan, Joey segera menolong Iesya menyusun kerusi." awak balik dengan ape nanti?tinggal kat hostel ke?" tanya Joey walaupun dia tahu Iesya tinggal dibelakang rumah sewanya."
dalam perjalanan pulang,mereka berbual panjang..

Ieysa,"awak ketua pengawas ke?"
Joey, " tak lah,penolong je.awak ulang alik ke sekolah,siapa yang hantar?"
 "owh.ermm..jalan kaki.lagipun tak jauh kan. rumah awak depan rumah saya kan?saya cam motor awak",tanya Iesya
Joey, "macam mana awak tahu ni..intip saya ye (sambil tersenyum ala Osman Kering)"
Iesya,"saya intip awak,atau awak yg intai saya?awak ni kawan USB kan.."
 "awak pun tahu panggilan tu?so,awak kenal la saya ni.",duga Joey
........  "JOEY,siapa la tak kenal....ok la,dah sampai assalamualaikum!"
 "eh awak,tunggu la....hurmm..ye wasalam..",ujarnya.


***

tidur gadis bernama Iesya tergangu pada malam itu.manakan tidak,wajah Joey terbayang-bayang.
 " kau tak kenal dia?tu Joey la.mamat terhangat.kat sekolah tu.bertuahnya siapa dapat dia.nama dia aku tak tahu la.tapi yang sure,dia sangat kaya",terngiang-ngiang kata-kata Zara.
 "ish!aku ni angau ke. tapi tak salah kot,sape suruh comel sangat",sambil cuba untuk melelapkan mata..
mengharapkan wajah sopan dan kacukan itu hadir mengindahkan mimpinya.

baru sahaja Iesya terlena,kawannya dari Johor baru tiba, "hye awal cik kak ni tidur". Zara gadis kacukan Melayu-Jawa merupakan kawan baik Iesya sejak 5 tahun lalu.pertemuan mereka di hari pendaftaran tetap erat sehingga ke hari ini.Zara sangat menjaga Iesya yang sudah dianggap sebagai adik sendiri.tiada rahsia antara mereka,tetapi secara tidak langsung Zara masih merahsiakan siapakah jejaka yang telah mencuri hatinya sejak 2 tahun lalu.


"Iesya,suatu hari nanti kau akan tahu siapa dia.aku sayang dia sangat!",bicara Zara di dalam hati.(Gambar hiasan)

No comments: