Thursday, May 19, 2011

D.U.A B.E.L.A.S

Semester akhir digunakan sebaiknya oleh Joey untuk merapatkan hubungan dengan teman-teman disana.entah bila pula dia berpeluang dating menjenguk teman-teman disini.pagi tadi Joey mendapat panggilan dari ibu tercinta membawa perkhabaran yang baik.

“Izzah akan bertunang esok petang dengan Haziq.Joey doakan la supaya majlis ni lancer ye nak” , jelas terdengar suara kegirangan dari ibu.bakal menerima anak baru…

Joey tersenyum.dia bersyukur kerana masih ada lagi lelaki yang sanggup memperisteri Izzah walaupun sudah mengetahui kisah silam Izzah. Akif pula sudah ada tempat untuk bermanja sekarang,Joey lega dan bersyukur.

“jodoh kau dah sampai Izzah…” , segera ayat dimatikan. Joey tidak mahu terus memikirkan hal tersebut kerana peperiksaan akhir akan tiba beberapa bulan lagi.

***

Seusai kertas terakahir Joey menelefon USB untuk bertanya khabar.sudah lama dia tidak mendengar apa-apa perkhabaran dari sahabat baiknya itu.

“hah! Kau dah habis belajar la ni?! Cepatnya,macam semalam baru kau kata tak best belajar kat sana sebab aku takde” , riang suara USB

“mestilah..dunia kahir zaman,cepat jelah.tengok la dalam dua bulan lagi aku balik Malaysia.sekarang masa untuk aku melancong dulu,nanti aku singgah la tempat kau tu.macam mana kau dengan Alisa sekarang?”

Sememangnya USB telah bertunang dengan anak sahabat papanya ketika di tahun empat di Amerika. USB seorang yang tidak memilih,cukuplah sedap dipandang oleh ibu bapanya , USB hanya mengiyakan.

“kami ok,dia kat Jordan lagi.belum pun habis belajar.nampaknya kau dulu la pegang duit.aku ni lambat lagi.so ape perancangan lepas ni?”

“erm…lepas graduate aku kerja terus la.nanti kerja baru fikir masa yang sesuai untuk sambung belajar balik”,

“elok jugak tu,master dan phD bila –bila masa boleh buat..aku rindu sangat dah kat kau.nanti jumpa ye.aku nak turun dulu,ade date” , gelak Joey

“dah pandai sekarang….”, sakat USB. Panggilan dimatikan.

***

“ada bawa resume?” ,

“ada.. ni resume..”, diberikan resume ke tangan bakal majikan.melihat mukanya,Joey merasa gerund tetapi berlagak biasa.

“saya dah semak resume dan sijil-sijil awak beberapa hari lepas.hari ini cuma untuk kepastian. Latar belakang pelajaran awak sungguh bagus dan saya pasti banyak lagi syarikat gergasi diluar berebut inginkan awak sebagai pekerja mereka. Adakah awak pasti untuk memohon pekerjaan ini? Awak mampu mendapat pangkat yang lebih tinggi “,

“Tuan, bagi saya sendiri walaupun saya mempunyai kelebihan dan keupayaan untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi , saya tidak teragak-agak untuk memulakan kerjaya saya di peringkat bawah dahulu. Saya masih dalam proses pembelajaran, dimana sahaja kita bekerja, segah mana pun syarikat itu tidak menjamin kepada produktiviti yang dikehendaki jika pekerjanya tidak berusaha dari sifar “,

“apa aku melalut ni…adoii “, bicara hatinya...

“kalau begitu, tunggu surat tawaran dari syarikat kami “,

“terima kasih Tuan, saya tida sabar untuk berkhidmat dan menjadi salah satu daripada staff di syarikat ini “, tangan majikan digoncang lembut. Lalu Joey melangkah keluar dengan penuh yakin.

“fuhhh! Nak terkucir aku…”, sambil mengalap peluh yang menitik didahi.

***

“mamak! teh tarik satu..”,

“minum saja?makan?”, ujar mamak di restoren Restoran Mamak Spicy.

“makan…..makan….makan….tak nak lah “,

“sikit punya lama ka mau fikir..”, wajah Joey ditenung, senyuman diberikan menampakkan sebaris gigi yang putih bersih.

Sementara menunggu pesanan, Joey memerhatikan sekeliling. Terlihat seorang wanita 20an disebuah meja memerhatikan Joey. Wanita tersebut memberikan senyuman, Joey pelik dan memalingkan muka tanpa membalas senyuman tadi.

“airnya encik…” , Joey memberikan senyuman. Lantas dia melihat kearah meja wanita tadi. Wanita itu sudah tiada.. Lesap!

“mana dia pergi..siapa dia?” , soal hati Joey



Mr.Google tengah buat kerja

No comments: