Thursday, June 23, 2011

D.U.A P.U.L.U.H

“Joey dah sedia ke nak tahu siapa tunang Joey? Tak marah ibu?”,

“kalau ibu buat semata-mata kebaikan Joey, Joey terima. Tapi Joey kesal sebab ibu tak berbincang dengan Joey”,

“sebab kalau ibu bincang,ibu tahu Joey takkn setuju. Percayalah sayang, ni untuk kebaikan Joey”,

“macam mana Joey nak berhadapan dengan Mya nanti. Ya Allah… bersalahnya rasa”,

“ibu akan terangkan pada Mya”,

“takpe lah ibu, Joey solve sendiri la nanti.”, lalu wajah ibu dikucup. Joey terus ke bilik air untuk mandi.

Dia tidak percaya ibunya akan bertindak sedemikian. Terlampau berani rupanya ibu, tetapi betulkah demi kebaikan Joey atau untuk kepuasan hati ibunya. Tentang siapa tunang Joey, itu akan terjawab malam ini kerana pihak perempuan akan datang untuk “kenal rumah” pihak lelaki. Joey hanya mengikut dan jika ini ketentuan-Nya, Joey juga hanya menurut.

Seusai solat Maghrib Joey turun ke dapur untuk membantu ibu menyiapkan juadah makan malam.

“ibu..”, senyuman dilemparkan. Ibu hanya memandang sambil mengacau kuah kari di atas dapur.

“tolong ibu sediakan makan malam, then kita tunggu tetamu datang. Lepas makan baru solat Isya’ jemaah. Sebelum tetamu datang, Joey bersiap la dulu. Pakai baju proper sikit”,
panjang lebar ibu bersyarah

“iya tahu... Joey tahu la jaga air muka parents. Babah mana?”,

“babah baca Quran kat atas. Tak sabar nak jumpa bakal mennatu dia”,

“babah tak jumpa lagi ke?”,

“belum jumpa bakal menantu dengan keluarganya. Selalunya jumpa menantu sorang je”,

“cepatnya ibu declare.. macam la jadi terus. Joey tengok dulu, kalau berkenan ok la.”,

Ibu hanya menjeling. Selesai menolong ibu menyediakan juadah makan malam, Joey naik ke bilik untuk bersiap. Dia ingin menelefon USB untuk “report” apa yang terjadi.

“biar betul ibu ni. Gempak lah!”, reaksi USB ketika mendapat tahu tentang hal tersebut.

“aku pun baru tahu tadi lagi la, aku dah jadi tunang orang dah sebulan. Bersalahnya aku kat tunang aku, macam-macam dah aku dengan Mya buat”,

“korang buat apa?”, tanya USB curiga

“ehh USB, aku call lain kali lah. Aku rasa tetamu dah sampai tu. Assalamualaikum”, talian dimatikan sejurus Joey mendengar suara orang ramai.

Joey bangun dan ke hadapan cermin, meneliti raut wajahnya. Cuba untuk bertenang dan senyum , “macam ni ke rasa bila bertunang?”, gumam hatinya. Lalu Joey melangkah menuju ke tingkat bawah.

“Assalamualaikum…”,

“Waalaikummussalam…ni la pengantin lelakinya..”, kata salah seorang tetamu. Mungkin saudara pihak perempuan, Joey juga tidak pasti. Setelah bertegur sapa dan bersalaman , Joey menjemput mereka ke meja makan. Joey memerhati yang mana seorangkah tunangnya kerana lebih kurang 5 orang gadis dihadapannya sekarang.

“Joey nak kemana? Duduk la makan, biar ibu serve. Lagipun menantu ibu ada kat dapur”, ibu tersenyum. Joey hanya menurut kata ibu lalu duduk disebelah bakal ayah mertuanya.

“kita makan dulu, masuk Isya’ nanti kita jemaah sama-sama lepas tu baru bincang bila nak buat kenduri”, kata babah. Joey memandang babahnya tajam, dia tidak menyangka secepat ini. Baginya berilah masa setahun dua untuk dia serasi bersama.

“Sara, sendukkan nasi untuk Joey tu”, kata ibu kepada Sara. Lalu Sara datang ketepi Joey untuk menyendukkan nasi. Joey tidak menghalang kerana takut kelakuannya sumbang di hadapan pihak perempuan.

“kau buat ape la kat sini mangkuk... mana aku ada,situ la kau ada”, kata Joey dalam hati.

“kena belajar la Sara, lepas ni nak kawin pulak. Masak sedap-sedap biar Joey makan kat rumah je.”,kata seorang makcik. Joey pelik,kenapa nama Joey pula disebut. Joey memandang pintu dapur, mancari-cari wajah tunangnya tapi tak juga kelihatan.

“cari siapa nak?”, tanya babah ketika Joey melihat pintu dapur sambil menyuapkan nasi ke mulut.

“babah..mana tunang Joey tu?”, kata Joey separuh berbisik

“Masya-Allah budak ni, cari tunang dia. Padahal depan mata, tu Sara. Tunang Joey la tu”,

Joey tersedak, dia langsung tidak menyangka Sara adalah tunangnya, cepat-cepat dia mendapatkan air minuman di hadapannya. Dia memandang Sara, lalu secara spontan dia memandang jari Sara. Tersarung kemas sebentuk cincin berlian. Joey diam membatu sehingga selesai makan.

Selepas selesai solat Isya’ yang diimamkan oleh Joey, mereka semua terus berkumpul di ruang tamu bahagian atas bersebelahan dengan ruang solat jemaah tadi.

“so malam ni kita nak bincang la serba sedikit perihal budak-budak ni. Masa bertunang hari tu tak sempat nak bincang sebab tunang koboi je”, kata Pakcik Naz yang lebih mesra membahasakan dirinya Papa

“saya mintak maaf la bang, memang tak tahu pun pasal rancangan orang rumah saya ni. Masa tu pulak saya di UK ada kerja kat sana”, jelas babah

“takpa,kami sedia maklum lah dengan hal tu. Jadi sekarang ni macam mana Joey, tempoh bertunang ni nak berapa lama?”, tanya papa

“2 tahun”, jawab Joey pendek. Namun pihak perempuan nampaknya begitu terkejut


“lama sangat tu sayang. Macam ni la abg Naz, tentang tarikh tu kita buat secepat mungkin. Cari tarikh yang sesuai,masa cuti sekolah ke”, kata ibu

“ok la kalau macam tu, saya pun taknak budak-budak ni bertunang lama sangat”,

“boleh saya cakap sikit?”, tanya Joey

“sila..”,

“saya rasa tak proper je macam ni. Saya bertunang pun secara yg sedia maklum. Kawan-kawan saya pun tak tahu apa-apa. Ye saya tahu bertunang tak perlu dihebahkan seperti berkahwin tapi macam terkilan la pula tak buat jamuan sederhana. Jemput kawan-kawan, saudara. Buat solat hajat ke”, lalu Joey memandang Sara yang kelihatan senyum

“kau ingat aku nak buat macam ni sebab aku terima kau ke.. haktuii!”, marah Joey dalam hati kepada Sara.

“kiranya Joey setuju la nak buat makan-makan ni?”, tanya ibu yang kelihatan tidak percaya. Joey hanya senyum tanda mengiyakan.

“maaf,mintak diri kejap. Ada panggilan “, lalu Joey bangun dan keluar ke taman tingkat atas bersebelahan ruang tamu. Panggilan dari Mya.

“sayang… I dah sampai. Miss u, tunggu I balik tau. Nak apa-apa tak dari sini? I ingat nak beli something la untuk ibu u, ape ekk? U.....”,

“ye2..dengar. tak payah susah-susah la. Ibu bukan nak pun apa-apa”,

“ye ke… ala…ok lah macam tu”, suara Mya sangat manja

“u.. nanti balik kita jumpa. Ada hal sikit nak bincang”,

“hal perkahwinan kita ke sayang? Sayang u! parents u dah restu ekk?”,

“nanti balik la I cerita ok. Jaga diri, jangan tinggal solat. Assalamualaikum”, talian dimatikan. Joey berpaling untuk masuk ke dalam rumah. Terkejut Joey apabila mendapati Sara betul-betul berada dibelakangnya.

“kau tak reti bagi salam ke sebelum bua aku terkejut? Dengan rambut panjang macam tu!”,

“awak..maaf…”,

“kenapa nak mintak maaf lak?”,

“saya rasa Mya suka awak, saya dah hancurkan impian Mya”, kata Sara

“kau jangan menangis boleh tak? Nanti orang dengar lah! Tahu pun kau, aku memang kesal dengan apa yang jadi!”, Joey meninggalkan Sara dan masuk ke dalam rumah.


***


Malam semalam Joey tidak dapat tidur, hatinya berdebar kerana dia akan berjumpa Mya pada hari ini untuk menjelaskan perkara yang telah terjadi. Tepat jam 10 pagi Joey terus memecut keluar dari perkarangan rumah untuk ke Atira Bistro kerana Mya ada disana.

“morning…”, tegur Joey apabila sampai ke meja Mya.

“morning sayang.. rindunya!”,

“tak order lagi ke?”,

“dah tadi, I dah order sekali untuk u. sayang, nah…”, lalu kotak berwarna kuning diberikan kepada Joey, “I beli untuk u masa kat sana, hope u like it”, senyum Mya.

“susahkan u je, thanks”, lalu Joey membuka kota tersebut, seutas jam bertatahkan berlian. “mahal ni.. membazir je”, kata Joey

“sesuai la untuk u yang bekerjaya sayang.. ni untuk ibu tapi I tak tahu nak beli apa untuk babah la”,

“beg Prada, macam mana u tahu my mom ni obsess dengan barang Prada?”,

“hebat tak tekaan i? kan nak jadi menantu, mestilah kena tahu”,

Joey terdiam,dia hampir terlupa tadi tentang tujuan utamanya untuk berjumpa Mya.

“Mya, I ada nak bagitahu sesuatu. U dengar je dulu, jangan kata apa-apa lagi”,

“ok...”, Mya tersenyum lebar

“minggu lepas i dapat tahu satu berita dari ibu. Mengejutkan la ...”,

“sayang, ringkaskan”,

“sorry2.. i dah bertunang. Ibu yang masuk meminang bulan lepas tanpa pengetahuan i. Mya… sorry…”, Joey takut kerana air mata Mya mula menitik.

“takpe.. bukan salah u pun kan.”, kata Mya sambil mengelap air matanya.

“Mya… kita masih kawan kan? U marah i?”,

“kita kawan.. tak I tak marah u.”, senyuman diberikan.

Joey tahu Mya kecewa tapi Mya pandai untuk mengawal perasaannya. Tidak seperti wanita-wanita lain. Inilah kelebihan Mya. Tidak lama selepas itu muncul kelibat Sara, Joey memang menyuruh Sara ke sana untuk berjumpa dengan Mya.

“Mya.. kenalkan Sara. Tunang I”,

“ni perempuan yang jemput u kat airport kan?”, lalu tangan Sara disambut mesra. Mya menarik Sara duduk ditepinya.

“Sara... sorry tau i tak tahu u tunang Joey”, kata Mya yang ketika itu tampak sungguh neutral.

“takpe, Joey pun baru je tahu pasal ni.”,

“awak, makan la dulu. Banyak sangat, saya tak habis”, Joey memberikan makanan yang dipesan oleh Mya kepada Sara. Sara melihat dengan penuh hairan.


***

Hampir sebulan lebih sudah berita mengejutkan Joey itu berlalu, kini Joey dalam proses untuk berlembut dengan Sara. Pada petang itu Joey mengambil Sara untuk ke kedai pakaian pengantin untuk meninjau pakaian disana.

“abang.. kenapa kita tak beli je kain. Lepas tu buat baju”,

“siapa la rajin nak jahit pulak. Macam-macam la, dah ada jalan senang nak jugak fikir jalan susah”,

“takde la, kalau beli kain jimat la. Baju tu boleh simpan. Kalau sewa,pakai kejap je. Mahal pulak tu. Mana pelamin lagi, mak andam lagi, nak hias bilik pengantin lagi...” bebel Sara. Semakin hari semakin banyak pula bicaranya.

“baju songket pun nak jahit sendiri?”,

“tak la,maksud saya baju akad nikah, dan beberapa baju persalinan masa sanding”,

“owh, baju akad nikah tu putih la kan? Lepas tu sekarang yang kena sewa baju songket dan gaun jelah?”, tanya Joey. Joey juga tidak sedar waktu bila dia mula berlembut sedikit dengan Sara. Mungkin ketika dia yakin bahawa Sara adalah jodohnya dan berkat dari doa rakan-rakannya yang telah mengetahui hal tersebut ketika malam solat hajat dirumah Joey.. Mungkin..

“yup! So kita ada 5 persalinan”,

“waklu! Banyak gila”,spontan keluar dari mulut Joey

“baju akad tak termasuk dalam 5 tu. Yang 5 tu baju songket, jubah moden, kurung moden , gown dan baju tambahan untuk sesi malam bersama keluarga tu. Mana tahu ada tamu lagi malam. So yang 4 termasuk baju akad tu kita beli kain ok?”,

Salem Aziz? Ok? Ke Nagoya?”, tanya Joey

“up to u… banyak nak pilih,ikut tema pulak. So kedua-dua kedai pun ok”, kata Sara. Joey hanya mengikut.

“banyak betul baju, duk tukar-tukar.. malam pun ada tamu, dah bila masa nak masuk bilik tidur?”, usik Joey, Joey pun tidak sangka dia sudah mula mengusik, “erkkk!”, dia memandang Sara. Sara hanya menjelirkan lidah dan mencebik.

Joey sudah berjanji pada dirinya untuk berubah dan menebus balik apa yang telah dilakukan kepada Sara. Sudah banyak kali dia mengguris hati Sara semenjak dari zaman persekolahan lagi.




Joey hanya menyerahkan soal kain kepada Sara kerana Joey memang tidak pandai memilih,

No comments: