Wednesday, June 22, 2011

S.E.M.B.I.L.A.N B.E.L.A.S


Joey telah sampai di lapangan terbang, kelibat ibunya tidak juga kelihatan lalu Joey duduk menunggu di bangku yang tersedia sambil membaca surat khabar. Letih sangat rasa badannya, mahu sahaja dia cepat pulang dan tidur. Majikannya telah meluluskan cuti 4 hari bermula hari esok kepadanya, jadi bolehlah dia rehat sepenuhnya dirumah. Lusa USB akan pulang ke Malaysia, tidak sabar rasanya ingin mendengar cerita yang bakal keluar dari mulut teman baiknya itu.

“assalamualaikum..lama tunggu?”, tegur Sara

“waalaikummussalam, ibu mana? Kau buat ape kat sini?”,

“ibu suruh jemput, dia tak dapat jemput sebab ada client”,

“tercegak ape lagi? Tarik beg aku masuk kereta”, lalu Joey melangkah pergi “wey, kau parking kat mana?”, tanya Joey sambil mengangkat kening.

“jauh sikit sebab full tadi”,

“tau full tak payah la park,datang je depan ni sebab memang aku tunggu kat kawasan ni. Tu pun tak boleh fikir ke. Letih la aku macam ni”, keluh Joey

“maaf…”,

“tu jelah kau tahu, maaf..maaf.. maaf kau tu buka boleh turunkan duit pun!”

“hey sayang,apa marah-marah ni?”, suara manja Mya kedengaran , “siapa ni?”, tanya Mya sambil jarinya menunjuk ke arah Sara

“ u buat apa kat sini? Habis kerja dah?”, Joey malas untuk menjawab soalan Mya

“habis dah,baru tukar uniform.. u… jom la kenal rumah I. ok?”

“sekarang? I letih la, lain kali ok.”, lalu Joey memandang Sara dan memberikan isyarat supaya Sara bergerak ke kereta. Tetapi Sara hanya diam disitu.

“bodohnye...!”, gumam Joey dalam hati

“ermm Mya, I pergi dulu la. Ibu i mesti dah tunggu kat rumah tu. Next time la kita jumpa. Assalamualaikum ”, senyuman diberikan

“yelah..”, Mya memandang Joey dengan wajah hampa lalu Mya terus ke keretanya yang diparking di sebelah kereta Joey. Mya memandang Joey dan menunjukkan sign “call me”. Joey senyum tanda faham. Sara hanya memerhati gelagat Joey dan Mya.

“bak sini anak kunci, kau bawak kereta slow. Aku dah naik rimas dah ni, nak balik mandi”, lalu anak kunci diberikan kepada Joey dan Joey merentapnya kasar.

Semasa di dalam kereta Joey tidak ada hal yang ingin dibualkan, dia hanya diam membatu. Di dalam kepalanya terbayang tilam yang empuk, dia mahu tidur!

“siapa dia tadi”, tiba-tiba Sara bertanya

“pramugari”,

“awak ada apa-apa dengan dia ke? Mesra semacam sampai ajak ke rumah”,

“yang kau sibuk tu kenapa? Ada aku ambil tahu pasal kau?”,

“maaf…”

“wehh boleh tak kalau dengan aku jangan mintak maaf ulang kali? Kau tu memang suka ucap kata maaf ek? Kau ingat maaf tu boleh turunkan duit? Boleh buat beras jadi nasi?”,

“sekurang-kurangnya saya minta maaf dan sedar saya salah”,

“sedar salah,lepas tu buat lagi. Dah lah, diam! Sebelum aku stop kereta kat sini, aku hambat kau keluar”,

Joey melihat Sara menyeka air matanya dari tumpah. Muka Sara kelihatan merah dan Sara hanya melemparkan pandangannya ke luar.

“menangis lah! Memang tu je kau tahu kan”,

Lalu esakan makin kuat, Joey kaget! “wehh, kau ni kenapa?”, tanya Joey. Dia pelik , tidak logik kerana kata-katanya tadi boleh membuatkan Sara menangis sebegitu.

“awak senyap lah! Tadi kata suruh menangis!” kata Sara dengan suara lantang

“woaa...! kau pehal nak marah aku macam tu”, marah Joey tetapi di dalam hati Joey dia memang terkejut sakan!

Kereta memecut semakin laju, tidak sampai 5 minit dia sampai di rumah. Kelihatan ibu sedang menyiram pokok bunga. Dia bergegas mendapatkan ibu, wajah ibu dikucup.

“ibu..lapar..tapi letih nak tidur”,

“ibu dah masak, pergi mandi then turun makan”,

“ok”, lalu Joey melangkah masuk

“kenapa mata merah tu Sara”, tanya ibu

“dia gila la ibu”, kata Joey

“masuk habuk ibu”, kata Sara

“alasan lapuk”, balas Joey

“diamlah!”, marah Sara

“PMS ke sayang?”, tanya ibu, tetapi Sara tidak menjawab hanya pelukan diberikan kepada ibu.

Kelibat Joey sudah hilang dan ibu mengajak Sara ke dapur untuk menghidangkan makanan.

***


“ehh bangun lah, aku tak sabar nak dengar cerita ni”, Joey mengejut USB

“emm..aku dah solat la.kasi la aku tidur lagi”,

“ahh takde maknanya, cepat la”,

“ye, dia ok, sihat dan makin chubby pipinya. Still lawa dan “gojes”. Done!” USB menarik selimut.

“tu je? Ehh bangun la. Tak romantic la kau ni. Sebab tu la aku pun takde idea nak layan perempuan macam mana. Rupanya kawan aku pun sama”,

“hello,ape pasal aku kena cerita kat kau? Privacy tu penting”,

“yelah,malas aku layan kau ni”,

Pagi itu seperti hari-hari biasa dia ke dapur untuk menolong ibu untuk menyediakan sarapan. Terasa lapar pula…

“morning ibu…”,

“morning sayang…. Macaroni goring dan juga nasi goreng bersama chicken drummet. Ok?”,

“tersangat ok ibu,laparnya. Siapa buat pudding ni?”, tanya Joey ketika dia membuka peti sejuk untuk mengambil susu segar

“sedap tak?”, tanya ibu ketika Joey sedang asyik memakan pudding tersebut

“mestilah sedap… ibu buat ape pun sedap. Rasa mangga tak hancur, urghh terangkat lah!”,

“Sara yang buat. Sedap kan. Hujung minggu ni dia buat pudding roti pulak, pandai sangat dia buat “, ibu terus terusan memuji Sara

“emm…sedap la jugak”,

Bunyi telefon bimbit awal pagi memang menghairankan Joey.

“ish,cuti kan..call ape pulak ni”,

“Waalaikummussalam…err…morning Mya”, mata Joey memandang ibunya.

“nak jumpa?pukul brapa?kat mana?......... ok”, talian diputuskan

“siapa tu,pagi-pagi call”,

“pramugari...kenal masa kursus hari tu”,

“Joey.. jangan buat hal. Ingat!”,

“ya.. Joey dah besar la ibu”,

Selepas siap sarapan bersama ibu, babah dan USB, Joey terus naik ke atas untuk menyiapkan report kerana pada petang ini Joey akan keluar bersama Mya. Mya meminta bantuan Joey untuk menghantarnya ke seminar yang akan diadakan di hotel Grand River View.

***

Kini sudah hampir sebulan Joey bersama Mya, hubungan mereka cukup rapat. Joey suka Mya yang berpewatakkan manarik, cerdik dan broad-minded. Tetapi Joey belum bersedia untuk membawa Mya berjumpa ibu dan babah. Mya telah mengubah sedikit persepsi Joey tentang pramugari. Tidak semua pramugari itu “murahan” , tetapi tidak dinafikan mereka pandai merebut peluang di depan mata.

“Joey.. bila nak bawa Mya jumpa parents?”,

“nanti la ekk, sabar je lah”,

“nampak sangat tak nak kat Mya”,

“kalau la kita kawin, Mya nak berhenti jadi pramugari?”,

“habis tu kalau berhenti,nak kerja ape?”,

“tolong uruskan buti ibu, or tak payah kerja lah. Kalau nak kerja jugak cari kerja yang sesuai”,

“kerja yang sesuai?seperti?”,

“buka perniagaan..besar untung”,

“tapi tak sebesar kerja I sekarang”, jawab Mya

“pramugari tu dapat bayaran banyak sangat ke? Lain la u ada kerja dengan orang persendirian jugak”, teka Joey

“ish kesitu pulak u ni, I takkan berhenti. Ni hidup I, I dah sebati dengan kerja ni”,

Joey hanya memandang wajah Mya, wajahnya, badannya sangat cantik, indah dipandang tetapi lagi indah jika disimpan untuk tatapan suami. Joey hanya mengeluh , jika ini la pendirian Mya, memang sukar untuk menembusi hati ibunya. Setelah menghantar Mya ke lapangan terbang kerana Mya akan ke Melbourne atas urusan kerja, Joey segera pulang ke rumah.

“assalamualaikum…”,

“waalaikummussalam…balik pun dia”, kata babah

“babah tak kerja ke minggu ni, asyik dirumah je”, tanya Joey

“babah ade pun salah, takde pun salah ye”,

“takdelah,tanya je…”, senyum Joey

“bila nak uruskan syarikat babah?”,

“belum sedia lagi lah, tunggu la Joey kawin ke dulu.”,

“so kawin la cepat, Sara pun dah tak sabar nak kawin ni”, kata babah semasa Sara sedang menggubah bunga plastik di ruang tamu bersebelahan. Joey memang tidak perasan kewujudan Sara disitu.

“Sara? Errk! Mengarut la babah ni. Ni haa, Mya...”, sambil menunjukkan gambar Mya kepada babahnya memalui telefon bimbit.

“mana Mya, ibu nak tengok”, telefon Joey diambil

“cantik kan ibu? Dah la cantik, bijak, berfikiran terbuka pulak tu.”,

“ibu tak nak dengar yang tu.. yang ibu nak tahu apa bezanya Mya dengan Sara”,

“ibu!”, Sara seolah-olah terkejut dengan soalan ibu

“bezanya.. Mya ni faham jiwa, pandai ambil hati. Bukan macam dia tu, asyik menyakitkan hati je. Bodoh pulak tu!”,

“bodoh…. Bodoh pun boleh jadi pengarah executive”, kata ibu

“bodoh lain ibu..”,

“cukup dah kata? Ibu tak faham la dengan Joey ni, apa la kurangnya yang ada di depan mata. Ibu tengok tak lebih mana pun Mya tu.”,

Joey sudah dapat meneka apa yang akan keluar dari mulut ibu, memang ibu tidak akan menerima Mya. Joey memandang Sara, air mata Sara menitik. Mungkin dia kesal dengan kata-kata Joey. Tapi apa Joey peduli, dia memang tidak dapat menerima Sara. Joey terus naik ke bilik, lalu telefon diambil.

“USB.. apa pendapat kau pasal Mya”, soalan terus ditanya ketika USB baru sahaja menjawab panggilannya. USB kini berada di Amerika untuk menyambung pelajaran.

“untuk dijadikan kawan, aku rasa tak salah. Tetapi untuk jadikan isteri kau,kurang sesuai”,

“kenapa?”,

“Joey,kau dah besar. Kau pun boleh fikir. Kenapa Mya? Kenapa bukan Sara?”,

“kau ni kan sama je macam ibu!”, talian diputuskan. Joey serabut. Fikirannya kacau. Entah bila, dia terlelap…

Kedengaran azan Maghrib berkumandang, Joey terjaga dari tidur. Moodnya tidak menentu, dia juga tidak tahu kenapa. Dia mengambil telefon, memeriksa jikalau ada pesanan ringkas dari Mya. Tetapi hampa, telefon dilemparkan ke tilam.

“sayang..boleh ibu masuk?”, tanya ibu ketika Joey sedang mencari tuala.

“masuklah...”,

“boleh ibu cakap sikit?”,

“kalau hal tadi,tak payah la ibu. Serabut. Sara mana? Dah blah?”,

“bukan pasal tadi.. tapi ni pasal Joey”,

“cakap la...”, lalu Joey duduk di katil

“ibu harap Joey tenang dan  lepas ibu cakap ni Joey kena fikir kebaikan yang akan datang”,

“iye….”, kata Joey malas

“Joey ni tunang orang sayang…”

“lawak la ibu ni,mana la Joey bertunang lagi. Joey tak pernah pun suruh ibu masuk meminang sesiapa””,

“Joey dah bertunang, ibu yang masuk meminang. Demi Allah, ni untuk kebaikan Joey”,

Muka Joey berkerut dan pucat…

“bila?!”,

“bulan lepas”,

“dengan siapa?!!!”, Joey hilang tumpuan. Hatinya berombak kencang. Siapa tunang Joey, itu persoalan sekarang. Joey bingung!







No comments: